Det lover kinodirektør Arild Kalkvik.

– Billettlukene har vært planlagt på vei ut helt siden det i fjor ble bestemt at kinoen skulle ta over kioskdriften fra Location. Nå får publikum kjøpt billetter i kinokiosken, i billettautomatene og kanskje først og fremst på nett, sier Kalkvik.

Kiosken i Prinsen kinosenter er oppgradert for anledningen.

– Vi har gjort ganske store ombygginger i kiosken, blant annet slik at vi nå har seks salgspunkter i stedet for fire.

Får ikke velge sitteplass

Kinosjefen føler seg trygg på at filmelskerne ikke vil savne de gamle billettlukene når de ser alternativet. Men én endring er han forberedt på å møte motstand på.

– Du vil ikke få valgt nøyaktig hvor du vil sitte når du kjøper billett i kiosken, kun det generelle området.

Kinosjefen sier dette ikke er for å irritere. Det er heller ikke for å tvinge folk over på nett.

– Det er rett og slett for å unngå kødannelser ved at folk bruker mye tid i kasse. Da ville også tatt mer plass dersom vi skulle hatt skjermer ved hver disk.

Kalkvik føler seg sikker på at det ikke blir noe stort problem.

– Det store flertallet kjøper uansett billetter på nettsidene og i automatene i disse dager, sier han.

Endringen gjelder også Nova kino, men ikke i like stor grad.

– Vi vil beholde én billettluke der. Det er fordi kiosken er såpass mye mindre.

- Møter fremtiden

Kinosjefen legger vekt på at kinoen i Trondheim nå tar igjen resten av Kino-Norge.

– Denne omleggingen har allerede skjedd for en god stund siden i de andre store byene, sier Kalkvik.

Han mener kinoen fremstår mer moderne.

– Det er en måte å møte fremtiden på, sier kinosjefen som mener publikum vil dra nytte av at kinoen har overtatt driften av kiosken.

Og kiosken, den blir bare viktigere og viktigere.

– Det er umulig å drive kino i dag uten å ha en god kiosk. Hvis ikke måtte vi økt billettprisene med minst 50 prosent, sier Kalkvik.

Nye hjemmesider

Kinoen er de siste ti årene blitt heldigitalisert. Når Trondheim Kino først gjør forandringer i utsalgssteder, gjør de det samtidig på sin digitale salgsplakat.

– Vi lanserte splitter nye hjemmesider denne uken også, sier en tydelig stolt kinodirektør.

Alt i ett: Kinosjef Arild Kalkvik forteller at billetter og godteri nå skal formidles over samme skranke.