I et intervju med Trønderavisa (kun for abonnenter) denne uka går den tidligere lederen for Rock City Namsos hardt ut i den pågående trønderrock-debatten.

Åsmund Prytz mener det såre forsvaret av trønderrocken skyldes det han kaller mindreverighetskomplekser og typisk nordtrøndersk stormannsgalskap.

- Det skyldes en kultur preget av både mindreverdighetskomplekser og stormannsgalskap. Når du går inn i en sånn forsvarsposisjon for din kultur så viser du mindreverdighetskompleks. Stor kunst står støtt uansett, sier Prytz til avisa.

- Skrekkeksempel

Det var teaterregissør Nina Wester fra Namsos som startet debatten i forrige uke. Bakgrunnen var at Verdal Teaterlag skal sette opp musikalen «Levva livet», basert på Åge Aleksandersens låter.

- Det får være måte på å melke kua, mente Wester, som etterlyser flere trønderske kulturstemmer enn Åge, D.D.E. og Hans Rotmo.

I et leserinnlegg i Adresseavisen skriver Wester at Rock City og dyrkingen av trønderrocken har vært negativ for Namsos.

- Rock City er derfor et skrekkeksempel på hvordan det kan gå om en kultur dyrker noen få avguder og skal bygge kongeriker til dem, skriver hun.

- Hårsåre og personlig krenket

Prytz mener kulturen rundt Rock City preges av mangel på åpenhet og inkluderende prosesser.

- Det er flott kultur i Nord-Trøndelag og en del trønderrock er bra, men det er også klart at det innimellom trengs en realitetsorientering. Motstand kan bli en viktig drivkraft. Det ligger mye energi i motgang. Men motstand kan også gi mindreverdkomplekser. Akkurat nå fremstår en del som hårsåre og personlig krenket, sier Prytz.

Intervjuet fikk en annen tidligere leder av opplevelsessenteret i Rock City, Martin Hågensen, til å se rødt.

- Hva mener du egentlig, og hvem sikter du til? spør han på sin Facebookside.

- Er det Åge, som forøvrig ikke spiller Trønderrock, men det har du kanskje ikke registrert. Er det Terje Tysland, eller DDE du sikter til, spør han.

- Hvem kritiserer du?

Hågensen reagerer også på Prytz' uttalelser om mangel på åpenhet og inkluderende prosesser.

- Vel, hvem skulle vel kunne gjøre noe med det mer enn deg? Du er den som har sittet som leder lengst etter at prosjektet sto ferdig. Og frem til du begynte som leder satt du også i selskapets styre. Altså har du ikke bare ledet Rock City, du har også lagt planene for hvordan det skulle bli!

Han avslutter på følgende vis:

- Du glemte bare å gjøre deg forstått. Regner derfor med at du fixer det i etterkant, da det er nettopp disse tingene du selv reagerer på. Ellers kan jo noen forville seg til å tro at det er bare noe du sier for å komme med noen jucy uttalelser som takk for sist til «noen».

- Ingen diagnose

Åsmund Prytz svarer Hågensen på sine Facebooksider:

- I artikkelen referer jeg ikke til noen av de artistene du peker på og har verken stilt diagnose på disse eller meg selv. Ja, jeg regner også meg selv som en del av nord-trøndersk kulturliv. I artikkelen snakker jeg generelt om nordtrøndersk kultur og jeg kommenterer noe jeg ser på som et fenomen, skriver han.

- Jeg har aldri ment Rock City var feil, og har hele tiden ment at Rock City og infrastrukturen der kunne blitt en glimrende utviklingsarena for norsk pop- og rock. Det tror jeg vi også kunne fått til dersom vi hadde fortsatt arbeidet vi påbegynte senhøsten 2012, skriver Prytz.

Etterlyste innspill fra Åge

Debatten tok en ny vending sist fredag da kommentator Terje Eidsvåg etterlyste Åge Aleksandersens synspunkter i debatten.

«Åge er taus», sto det i en henvisning Adresseavisen fredag, basert på kommentaren «Trønderrock i grønn gele».

Dermed kom Åge på banen, med store bokstaver på egen Facebook-side, der han ba om å få fred i ferien sin, og han oppfordret fansen til å dele og like innlegget hans.

Åge Aleksandersen jubler for å ha nådd 800 000 personer og fått 17 000 likes på sitt innlegg der han angriper Adresseavisens kommentator, Terje Eidsvåg.

KOMMENTAR: Trøndersk selvpisking (Pluss)