Kulturminister Thorhild Widvey mottok mandag en rapport om virksomheten ved Den Norske Opera & Ballett (DNO&B) som peker på både styrker og svakheter.
- Rapporten blir et nyttig grunnlag for videre utvikling, sier Widvey. Når hun går inn i detaljene, vil hun se at ekspertpanelet som har vurdert virksomheten i operahuset, er begeistret for den kunstneriske kvaliteten.
Operasjefen fikk kraftig lønnsøkning
Panelet skriver at de vil anerkjenne den imponerende kunstneriske utviklingen operahuset har hatt gjennom flere år: «Utviklingen synes å være tilskyndet av flyttingen til og tilværelsen i operahuset i Bjørvika, men handler framfor alt om ambisiøse og modige kunstneriske satsinger», heter det i rapporten.
Setter dagsorden
De som har vurdert aktiviteten mener DNO&B «har beveget seg opp i et kvalitativt sjikt hvor institusjonen nå er med på å sette agendaen i en internasjonal opera- og ballettverden».
Sluttet motvillig som operasjef
Panelet ble oppnevnt at Kulturdepartementet i oktober 2014. Oppdraget var å levere en rapport som særlig skulle belyse operaens kunstneriske kvalitet og ressursutnyttelse.
Men ekspertene er ikke fornøyd med alt. Utviklingsarbeidet ved de ulike delene av institusjonen får mild kritikk for ulik lederstil og filosofi.
Turnerer for lite
Panelet stiller også spørsmål ved operaens evne til å være «et operahus for hele landet», blant annet på grunn av liten turnévirksomhet. De påpeker dessuten at institusjonen kan bli en tydeligere stemme i sin samtid.
Panelet bak rapporten har siden 2014 blitt ledet av professor Sigrid Røyseng ved Handelshøyskolen BI. Arne Fagerholt fra Orkdal, Gunnar Thon Lossius, Gro Shetelig og Per Erik Veng er de andre medlemmene.
– I tillegg til å være et nyttig grunnlag for videre utvikling, er slike evalueringer et viktig premiss for å drive en kunnskapsbasert kulturpolitikk. Jeg ser fram til å lese rapporten, sier kulturminister Thorhild Widvey.