- Det verste er at det er helt sant, utbryter Gisle Larsen.

- Dette er et miljø der folk er genuint interesserte i at du klarer deg og gjør det bra.

Han går sammen med Caroline Bjelland Guillermard og Karl Anders Stangeland første året på allmennlærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger.

- På videregående satt jeg alene og leste til eksamen, her leser vi sammen, til og med på matteeksamen, forteller Gisle.

Overrasket

Vi treffer de tre studentene i kantina, de har prosjektoppgave og undervisningsfri. Det er ikke en uvanlig situasjon. Mye er basert på innlevering og oppgaver.

- Jeg ble skikkelig overrasket, forteller Karl Anders.

- Jeg trodde at da vi begynte på universitetet, skulle vi ha store forelesninger og masse egenstudier. I stedet ble det små klasser og god oppfølging.

Sosialt

Årets studmag-undersøkelse viser at allmennlærerstudentene er av dem som bruker minst tid på egenstudier, og de tre studentene tror mye av forklaringen ligger i det sosiale samholdet og undervisningsopplegget. Gisle kunne overhodet ikke tenke seg en streit kontorjobb.

- Trykke på tastaturet og være arkivert fra åtte til fire? Nei, det appellerer mye mer å jobbe med barn og ungdom. Være et sted du får brukt hele deg. I løpet av det første året er det rett ut i praksis i én måned.

Trenger menn.

- Det var kjekt, faktisk så bra at det var lettere å stå opp om morgenen, flirer Karl Anders.

Guttene tror de har et konkurransefortrinn i barneskolen. Der trengs det menn. Stadig flere velger realfag, og språkfag står høyt på listen over viktige fag i skolen om dagen.

- Før sa vi at er man først kommet inn på lærerskolen, kommer man alltid ut. Stemmer det nå?

- Det er faktisk mange som syns det er tøft, sier Caroline.

Strengere krav

Noen har hvisket de tre i øret at det er forskjell på studiestedene, at Universitetet i Stavanger stiller strengere krav til studentene nå etter at det fikk universitetsstatus, men de er ikke sikre på om det stemmer.

Uansett liker de å bli stilt krav til. Det betyr at de som gjennomfører er folk som mener noe med utdanningen sin.

ATTRAKTIVE: Caroline Bjelland Guillermard, Karl Anders Stangeland og Gisle Larsen ser ut til å bli attraktive på arbeidsmarkedet om noen år. Selv tror de at kvalifikasjonene de får med seg fra studietiden kan komme til nytte i ulike jobbsituasjoner. Foto: LARS KRISTIAN AALGAARD
Opptakskrav: Man må ha karakteren 3 eller bedre i matematikk og norsk, og minst 35 skolepoeng. Varighet: 4-årig yrkesutdanning. Poenggrense vanlig: 47,1 til 48,7. Poenggrense primærvitnemål: 41,9 til 49,3. Ved de fleste høgskoler fikk alle studiekvalifiserte tilbud om plass. Lønn: En nyutdannet lærer har en begynnerlønn på 288.000. Utsikter: Det er vanskelig å få fast jobb i pressområder, men dersom man er villig til å flytte på seg, er mulighetene større.