To psykologer, en prest og en sosialantropolog skal matche seks personer ut fra personlighetstester og dybdeintervjuer. Så skal de gifte seg.

Programserien på åtte deler følger oppturene og nedturene de tre ferske ekteparene gjennomgår, fra det første møtet under vielsen i Tinghuset, til de flytter sammen og må fungere sammen i hverdagen. Konseptet kommer fra Danmark, der to av de tre parene ble skilt etter fire uker.

Medieforsker Paul Bjerke er skeptisk til TVNorges satsing på denne type reality.

- Blir et konsept for ekstremt kan det føre til problemer for eget varemerke. Man kan stille spørsmål ved om et konsept som Gift ved første blikk er fornuftig for TVNorge, som har hatt en veldig seervekst.

- Hvor går grensen for hva man kan finne på på TV?

- Grensen nås først når TV-selskapene oppdager at det ikke er smart, at det ikke er regningssvarende.

- Dårlig idé

Skribent Kadra Yusuf er blant dem som har reagert sterkt på at det blir gjort underholdning av arrangert ekteskap. I en kronikk i VG skriver hun blant annet:

«God underholdning, reklameinntekter og alminneliggjøring av et fenomen som krenker unge mennesker og i verste fall tar liv, er altså det man står igjen med.»

Til Vårt Land sier psykolog og professor i psykologi ved Høgskolen i Bergen, Frode Thuen:

- All erfaring viser at forhold inngått på TV ryker. Jeg har ingen tro på at det kan komme lykkelige ekteskap ut av et slikt konsept. Dette er det ultimate eksempelet på at reality-sjangeren ikke har noen grenser.

Nakne her og der

I USA tøyer man grensene enda et hakk. Der kan TV-publikumet se et par løpe rundt i villmarken uten en tråd på Discovery (Naked and Afraid), VH1 har latt folk date nakne (Dating naked) og TLC sender sine deltagere på husshopping i bare nettoen (Buying naked).

Begynner TV-selskapene å bli helt ute av kontroll desperate?

- De er ute etter å utvide spekteret for hva man kan presentere, målet er ikke å nå størst mulig publikum, mener Bjerke.

- Og det er ungdom de først og fremst er opptatt av.

Bjerke synes realitysjangeren er interessant, fordi den går i alle mulige retninger, fra gammeldags familieunderholdning (kokkeprogrammer,Hver gang vi møtes) til det ekstreme (Big Brother, Paradise Hotel). Han mener imidlertid at man bør sette spørsmålstegn ved det etiske aspektet ved den siste varianten.

- Mange kaster alle hemninger for å komme på TV. I mange tilfelle utfordres pressens Vær varsom-plakat der det står at man ikke skal utnytte folks manglende dømmekraft. Det har vært forsket lite på folk som har stilt seg til skue på fjernsyn, men det er neppe lurt for videre karrière å delta i en del ekstremvarianter av reality.

Må klage selv

Burde reality-deltagere beskyttes mot seg selv? I Presseforbundets Vær Varsom-plakat (som også TV-kanalene er underlagt) paragraf 3.9 står det blant annet:

«Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft.»

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, sier imidlertid at dette ikke gjelder deltagere i program som Gift ved første blikk.

- Det er slik at folk selv må føle seg krenket for at vi skal ta opp en sak. Og det har, så vidt jeg vet, ennå ikke kommet klage fra en realitydeltager.

Slik ser det ut når TV-kanalen VH1 reklamerer for sin nye serie Dating Naked. Foto: Scott Gries