Snøgal: Frimand Pløsen, redaktør i Flåklypa Tidende, skriver bare om snø. Han tror det selger aviser, men tar grundig feil.

Nærmere 600000 nordmenn som har sett årets store kinosuksess, forstår hva jeg mener. Filmen skildrer hvordan fortvilelsen brer seg blant befolkningen i Flåklypa når julen står for døren og det fortsatt ikke er tegn til snø.

At Frimand Pløsen, redaktør i Flåklypa Tidende, gang på gang har forkynt på første side at «Nå kommer snøen», gjør fortvilelsen enda verre. Gang på gang tenner han en gnist av håp. Desto større blir skuffelsen når avisa tar feil, hver eneste gang.

Leserne vender avisa ryggen. Pløsens troverdighet, i den grad han har hatt noen, er som blåst bort. En av innbyggerne går til fysisk angrep på ham. Han har kjøpt skøskuffe, men får ikke bruk for den.

–Skal du på kontoret og skrive om snø, spurte folk på raden bak meg da jeg forlot kinosalen etter å ha sett filmen forrige helg.

Derfor var jeg skeptisk da adressa.no tirsdag ettermiddag forkynte at det bare var å ta fram snøskuffa, for det ville bli «full vinter i fem dager fra i morgen».

–Har ikke journalisten sett Flåklypa-filmen, var min første reaksjon. Jeg tenkte også på alle gangene vi har lovet «monstervær» og orkan, mens vi bare har fått frisk bris.

Journalister og redaktører har ropt ulv så mange ganger at jeg ga blaffen i å ta forholdsregler da uværet «Hilde» traff oss i november. Medienes overdrevne skremsler ved tidligere anledninger førte til at løsøre fløy rundt i hagen.

Jeg merket meg dessuten en artikkel i amerikanske The Week Magazine. De har laget en liste over de yrkene hvor man finner flest psykopater. Administrerende direktører og advokater ligger selvfølgelig på topp, men media (tv og radio) kommer på en god tredjeplass. På sjetteplass, foran både politifolk og geistlige: Journalister.

Frimand Pløsen har klare psykopatiske trekk. Han er så ryggesløs at han må gå i stivede klær for å holde seg oppreist. Og han skyr intet middel i jakten på et godt oppslag. Når han får kloa i Reodor Felgens snømaskin og bortimot drukner Flåklypa i snø, tipper det helt over.

Pløsens latente galskap slår ut i full blomst. Han nekter å slå den av før bygda har satt en snørekord som vil vekke nasjonal, kanskje internasjonal oppsikt. Slikt selger aviser. Det trengs, for kassen i Flåklypa Tidende er tom.

Skaperne av «Jul i Flåklypa» har lykkes med en imponerende kombinasjon av hyggelig familieunderholdning og bitende mediekritikk. Filmen presenterer til og med en journalistrobot, skapt av Reodor Felgen, som hoster opp alle pressens klisjeer. Bare når den skal opptre som kulturjournalist, blir den harmløs.

Filmens regissør, Rasmus A. Sivertsen, vokste opp på Inderøy. Har han hentet inspirasjon fra Inderøyningen og Verdalingen? Eller fra Adressa?

Midtnorske aviser kan alltid trøste seg med at løssalgsavisene i Oslo er verre. «Ekstremværet: Her kommer STORMKAOSET», skrev VG på første side i går. «Her treffer VÆRKAOSET», forkynte Dagbladet.

Selv om hundretusenvis av nordmenn har gapskrattet av en desperat redaktør de siste ukene, har ikke mediene lært. Også etter filmens premiere har vi fått en rekke oppslag om at «nå kommer snøen» i aviser landet rundt.

De tar ikke feil hver gang. Adressa.no varslet onsdagens snøvær i Trøndelag presist. Jeg tok faktisk fram snøskuffa. Nå når snøen har kommet, forbereder jeg meg på oppslag om at den snart forsvinner igjen.