- Det viktigste er å få spille med Trondheim Symfoniorkester, var finalistene enige om.

Av de tre finalistene var det i går kveld Miriam Helms Ålien som vant finalen i den prestisjetunge prinsesse Astrid Musikkpris. I finalen var også Viktor Stenhjem (23) fra Trondheim og Mari Poll (25) fra Estland.

- Årets vinner viser et utmerket teknisk overskudd, en genuin musikalsk forståelse og hun gir av seg selv, sa juryen om årets vinner.

- Jeg er svært glad og takknemlig for å ha vunnet konkurransen, sa en rørt Miriam.

Ung og erfaren

Ålien er født i Alta i 1991, og er masterstudent ved Hochschule für Musik "Hanns Eisler" i Berlin. Hennes lærere er bl.a. Stephan Barratt-Due og Henning Kraggerud. Miriam har vært solist med orkestre i inn- og utland, deriblant Bergen Filharmoniske Orkester og Kringkastingsorkesteret. I tillegg er hun en dedikert kammermusiker med konserter under Festspillene i Bergen, Oslo Kammermusikkfestival og Trondheim kammermusikkfestival.

- Jeg har et intenst ønske om å stå på scenen og gi av det jeg har. Jeg vet ikke om det er det de leter etter, men jeg gleder meg veldig, sa Helms Ålien før hun begynte sin fremførelse.

Musikk er ikke konkurranse

- Musikk og konkurranse er ikke forenlig med hverandre, sa de tre finalistene til Adresseavisen under finalefesten.

- Det viktigste var å komme til finalen for å få spilt med TSO.

- Å få spille med TSO er en premie i seg selv, sa Mari Poll.

- For meg har det bare vært godt å komme hjem å få stå på scenen og vise hva som har skjedd siden sist, sa trønderen Viktor Stenhjem som for tiden er masterstudent ved Guildhall School og Music and Drama i London.

Dramatikk i første sats

Det gikk et gisp gjennom publikum da dirigent Gregor Bühl nærmest slår fiolinen ut av hendene på Viktor Stenhjem i siste tone av Jean Sibelius fiolinkonsert, D-dur, op 77 første sats; stykket ble avsluttet med et smell og tiden frøs. Fra der undertegnede satt på femte rad så instrumentet brukket ut. Både dirigent og fiolinist står som urørlige marionetter sekundene før det unge talentet bukket som ingenting var skjedd. Stillheten gikk over i en lettelsens applaus.

- Fiolinen så jo ut som en balalaika, sa Stenhjem etter konserten.

- Men jeg fikk skrudd den sammen. Og måtte bare stemme den opp på nytt, forklarte Stenhjem.

Da Bühl mistet taktstokken da han skulle slå an Stenhjems andre utvalgte stykke, «Tzigane» av Maurice Ravel, ble det lattermild og god stemning i salen.

- Ja det ble litt show da, innrømmet Stenhjem.

Kommunikasjon

Før juryen trakk seg tilbake for å diskutere frem en vinner sa lederen av den internasjonale juryen, konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester, Elise Båtnes at formidling er et viktig moment for å avgjøre en vinner.

- Vinneren skal beherske instrumentet med et slikt teknisk grunnlag at en ærlig og oppriktig inderlighet til musikken kommuniseres ut til tilhørerne, sier konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester, Elise Båtnes, lederen av den internasjonale juryen.

Også finalistene var samstemte om at god kommunikasjon og formidling er det de strekker seg etter å oppnå.

- Man må prøve å slippe seg løs og glemme teknikk. Man må spørre seg hva man ønsker å uttrykke, og hva man vil si, forklarte de tre finalistene.

Viktor Stenhjems mål er å være ekte og alltid si noe til publikum med musikken. Under finalen torsdak kveld slo dirigenten nesten fiolinen ut av hendene på ham. Foto: Ole Martin Wold