I fjor ble festivalen kritisert for å tilby for lite til ungdom. Det har arrangørene prøvd å rette på, blant annet ved å invitere Idolartistene, Gåte og Kaizer's Orchestra til Olavsfestdagene. I dag kunne Per Uddu slå fast at forhåndssalget fortsatt er rekordhøyt, med 7000 forhåndssolgte billetter. Hele 3000 av dem, eller over 42 prosent, er kjøpt av Idolfans som er ute i god tid for å sikre seg et glimt av de ferske stjernene live. Gåte og Kaizer's har solgt rundt 350 hver.

Kirkelig fokus

- Vi er opptatt av å nå publikum fra ulike aldersgrupper og med ulike interesser. Ungdom har vært en særlig satsningsgruppe i år, forteller Uddu.

På tross av all oppmerksomheten rundt Idolkonsertene som allerede har vært rundt om i landet, er ikke Uddu redd for at tv-stjernene skal overskygge festivalens opprinnelige profil.

- Det kirkelige utgangspunktet er bevart og har fått en kjernetid på tre dager. Da blir det seminarer og foredrag om den kirkelige olsokfeiringen og om 850-årsjubileet for Nidaros erkebispesete. Både Nidarosdomen og Vår Frue Kirke er smekkfulle med program hver dag, påpeker Uddu.

Jevnt forhåndssalg

Mange besøkende kommer til Trondheim for å oppleve Nidarosdomen i forbindelse med Olsok. Uddu mener Olavsfestdagenes oppgave er å tilby et kulturarrangement i full bredde for både turister og fastboende, og ifølge festivalsjefen virker det som de har lykkes.

- Vi har bare fått positive reaksjoner på årets program. Det virker som om alle er fornøyd med at vi har fått til et bredt festspill i regionen.

Uddu påpeker at foruten Idolkonserten som troner alene på toppen, er billettsalget stort sett jevnt fordelt utover festivalens ulike innslag. Sigurd Ros, Herbie Hancock og operaen «Eystein av Nidaros» med rundt 450 forhåndssolgte hver.

- Vi har i alt mer enn 30 tilbud, og på 20 av konsertene er det solgt over 100 billetter. I 1998 hadde vi solgt null billetter på denne tida, så det går framover, fastslår en fornøyd festivalsjef.

ELIN FUGELSNES