Etter at jubelen etter gårsdagens verdenspremiere på «Kraftidioten» har lagt seg, kommer i dag de første anmeldelsene av Hans Petter Molands film, i norske og internasjonale aviser og filmmagasin. I bransjemagasinet Screens skala fra «Bad» til «Excellent» får filmen nest høyeste karakter med tre stjerner som betyr  «Good».

Anmelder Mark Adams kaller filmen en «deilig, blodig hevnsaga», og mener filmen passer godt inn i «Nordisk Noir»-båsen.

Les hele anmeldelsen her

Topp- og bunnkarakter

I samme magasins kritikerpanel under festivalen er «Kraftidioten» den eneste filmen i konkurransen så langt som får både topp- og bunnkarakter, men gjennomsnittet er høyt nok til at det bare er de tre desidert beste filmene i hovedprogrammet som har høyere gjennomsnittscore, nemlig  Wes Andersons «Grand Budapest Hotel», den britiske krigsfilmen «71» fra Nord-Irland og den tyske «Stations Of The Cross» om ei 14-årig jente som vil dø for Gud.

Spår internasjonal suksess

Hollywood Reporter har også en begeistret anmeldelse av den norske filmen, som anmelder David Rooney spår internasjonal suksess for og karakteriserer som «superbt regissert».

Les hele anmeldelsen her

Varietys Peter Debruge har også latt seg glede av Hans Petter Molands film og kaller den en «hevnthriller av høy klasse», og mener den er en svært utypisk norsk film. Det siste er visst ment som en kompliment.

Les hele anmeldelsen i Variety her

Tysk gulerotjuice

Blant tyske kritiker scorer filmen både høyt og lavt, fra nest laveste karakter til toppscore i Der Tagesspiegels kritikerpanel. Berliner Morgensposts anmelder Matthias Wulff er av de mest begeistrede og skriver i dag «Wow! For en film» og karaktereriserer kraftidioten som en film hvor drapene kommer «friskt som nypresset gulerojuice».

I norsk presse har filmen fått fire på terningen i Adresseavisen, VG og Aftenposten, mens Dagsavisen, Dagbladet og P3 har gitt femmer til filmen som får norsk kinopremiere 21.februar.