I fremtiden har en krig tatt menneskeheten til kanten av stupet. Livstilscoachene må ha gått seirende ut av krigen, for i Fremtids-Chicago deles alle inn etter fem mennesketyper: lærd, fryktløs, uselvisk, fredsommelig og sannferdig. Inndelingen skal la alle realisere sitt sanne jeg og sikre fred for all fremtid. Alle 16-åringer testes og plasseres i fraksjonen som passer personligheten. Når en mer teknologisk versjon av valghatten fra «Harry Potter» finner ut at uselviske Beatrice – sjokkerende nok – har litt av alt, gjør det henne til en avviker etter livstilcoach-dystopiens spilleregler. Hun skjuler avviket og velger å gjemme seg hos Smyga, unnskyld, fryktløs, en gjeng som driver spontan parkour og bruker enhver anledning til å hive knyttneven i været og juble. Men det er flere enn avvikerne som truer freden.

Å se «Divergent» kan sammenlignes et coverband som spiller The Kinks. Skal du først synge om å ikke være som alle andre, bør du finne din egen greie. Det finnes knapt en idé i denne filmen som ikke kan spores tilbake til en allerede eksisterende ungdomsroman-serie. Tre deler «Hunger Games», to deler «The Host», én del skolesekvens fra «Harry Potter» og aldri så lite kyskhetsdilemma fra «Twilight». For all del, alle stjeler, men det er grenser, og sammensetningen føles tynnslitt. Når heller ikke produksjonsdesign, skuespillere (Kate Winslet er en særs spak skurk) eller actionsekvensene klarer å løfte helhetsinntrykket, blir det mer bedriftskursing i mennesketyper enn medrivende drama.

I likhet med «Harry Potter»-filmene sliter også «Divergent» med at det skjer alt for lite før i det siste kvarteret. Vi får et langt skoleår av en film før hjulene settes i gang for en historiene som aldri kommer helt i gang fordi dette er den første filmen i en serie. Når det til slutt skjer noe, er det til gjengjeld helvete som bryter løs. Og etter å ha ryddet plass til et par nye rollefigurer i oppfølgerne via mer eller mindre tåpelige dødsfall, seiler filmen inn i det den tror er en unik og vakker solnedgang. Pinlig uoppmerksom på den digre elgen som har sneket seg inn i bildet.

Lite unikt snøfnugg: Som i alle andre ungdomsfilmer fra Hollywood om dagen, viser Beatrice Prior (Shailene Woodley) seg å ikke være som alle andre. Foto: Filmweb