Illustratør, designer og konseptkunstner Stian Dahlslett tenker store tanker når vi spør ham om den ultimate filmen han kunne tenkt seg å være med på å skape.

Fra før har den 37 år gamle namsosingen jobbet i Lucasfilm Ltd., hvor han var med på konseptutvikling av kostymer og rollefigurer i filmen «Star Wars Episode III: Sithene tar hevn».

Fra 2004 til 2011 var han ansatt som art director hos Funcom, selskapet bak dataspillene «Age of Conan», «The Secret World» og «Anarchy Online».

Nå er han aktuell som Bamsestipendiat og stiller ut sine arbeider i Namsskogan Familiepark.

–Dette er en kjempefin mulighet for meg. Det blir 40 ulike bilder i ulikt format, store og små, med ulike figurer inspirert av norske folkeeventyr. Hvert motiv er trykt opp i et begrenset opplag, sier Stian Dahlslett.

Skummelt og fascinerende

Stian Dahlsletts bilder er preget av et svært sikkert tegner- og malerhåndverk. Stilen er påvirket av tradisjonene fra romantisk og naturalistisk malerkunst så vel som av internasjonale science fiction-illustratører.

Stian Dahlslett bodde selv 14 dager i familieparken i fjor for å få inspirasjon til utstillingen.

–Jeg likte stemningen, det trolske og mystiske, og var mye oppe om natta. Jeg gikk flere turer gjennom parken og så at dyrene var veldig aktiv på natters tid. Det var nok ulven som inspirerte meg mest. Det var interessant å se da den ble fôret. Det kom en hel flokk stormende ut av skogen. Litt skummelt, men samtidig fascinerende.

Det er altså disse opplevelsene som er utgangspunktet for utstillingen som åpner i Namsskogan Familiepark i morgen. Kunstneren, som bor både i Berlin og Namsos, har alltid vært opptatt av det eventyraktige, litt mystiske universet som har preget store deler av hans liv.

Leste eventyr

Familieparken imponerte Stian, og kanskje var det stemningen som gjorde mest inntrykk.

–Jeg leste også en del eventyr under oppholdet. Derfor har jeg laget en utstilling inspirert av natur og dyr – og folkeeventyr.

Teknikken Dahlslett bruker i sine bilder er digitale kunsttrykk – eller Giclee (uttales sji'klé) – som er en metode for å framstille digitale utskrifter av høy kvalitet for billedkunst skrevet ut på blekkskrivere og som har en varighet på 200 år. Mange kunstnere fortrekker denne teknikken fremfor litografi og silketrykk.

Dahlslett er inspirert av eventyr, men har ingen favoritt i så måte.

–Jeg synes eventyr generelt er interessant. Det handler om myter, sagn og eventyr som ligner veldig på hverandre i alle kulturer.

Fra akt til apps

Dahlslett er i likhet med mange andre kunstnere opptatt av lyset.

–Da jeg var Art director hos Funcom, var det viktig å bringe inn ulike miljøer, at spilleren fikk ulike inntrykk. Det handler om kontraster og variasjoner som gjør at fortellingen blir spennende.

De siste årene har han jobbet som concept artist og art director for film og dataspill, både i Norge og i utlandet. En del av oppgavene til Dahlslett har vært å skissere ulike dyr for utvikling av fantasifigurer for spill og film.

Men det startet med tegning, form og farge i barneskolen og fortsatte på Nauma videregående skole, dagens Olav Duun videregående.

–Jeg har dessuten drevet med akttegning i alle år, det har også vært en viktig del av min utvikling.

Nå har Stian sluttet i Funcom og jobber som frilans illustratør. Han har også vært med på å starte aksjeselskapet Metis productions med støtte fra Innovasjon Norge.

–Vi har lyst til å lage apps for barn. Dette skal være både artig og litt pedagogisk. Min oppgave blir figurutvikling. Mer kan jeg ikke si akkurat nå, sier han.

Namsos og Berlin

Stian vil jobbe med utstillinger også i fremtiden dersom tiden tillater det. I fjor var han på New Zealand og jobbet for selskapet Weta Workshop, som tidligere har vært med på store filmprosjekter som «Ringenes Herre», «Hobitten», «Avatar», Narnia-serien og «King Kong».

–«Star Wars III» var den første store jobben jeg gjorde. Jeg søkte og fikk den. Siden da har jeg jobbet med relaterte ting hele veien.

Da var Stian bare 26 år og jobbet både i San Francisco, London og Sydney.

Med tysk mor og norsk far pendler Stian mellom Berlin og Namsos, to vidt forskjellige verdener med ulike kvaliteter.

–Jeg bor i Namsos og Berlin. Det beste med Namsos er roen og naturen. Jeg er her ofte, det er veldig fint. Jeg liker kontraster og det er fint å oppleve ulike miljøer.

I Berlin bor han i bydelen Mitte. Her har han sitt paradis, stappfullt av kulturtilbud.

–Det foregår veldig mye i Berlin. Her er det samlet mange unge kunstnere i de fleste sjangre. Her er det mange tilbud innen illustrasjons- og bildekunst, regelmessige galeriweekends og åpninger av interessante kunsteventer. Det foregår noe hele tiden, sier han.

Tysk science fiction

Etter videregående skole studerte Stian visuell kommunikasjon i Münster i Tyskland, der han spesialiserte seg innen illustrasjon og grafisk design med særlig vekt på character design og production painting. Etter skolen arbeidet han med konseptdesign for en tysk science fiction-serie på tv og i Cornelsen Verlag, Tysklands ledende skolebokforlag.

En del av de han studerte sammen med i Münster flyttet også til Berlin etterpå.

–Jeg har både venner og slekt i Tyskland, sier han.

Utrolige reiseskildringer

Stian Dahlslett mener Norge nå må posisjonere seg og etablere intensivordninger som gjør at de store filmprodusentene kommer hit for å lage storfilmer.

–De fleste andre land har skjønt verdien av å etablere locations for større filmer. Til og med Island har det. Naturen og landskapet på New Zealand er dessuten mye likt det vi har i Norge. Derfor kunne «Ringenes Herre» like godt ha blitt innspilt her på berget.

Konseptkunstneren drømmer om å være med på å skape en vikingfilm med norsk landskap som omrisse.

–Dersom man legger forholdene til rette, kan det godt skje at en stor vikingfilm kan bli tatt opp i Norge. Bare tanken på at vikingene reiste så vanvittig langt trigger meg. Det kan bli store kontraster fra Middelhavet til snøstorm langt oppi nord. Det kan bli noen utrolige reiseskildringer.

–Hvilken person fra vikingtiden ville du fulgt i filmen?

–Historien rundt Harald Hardråde er en veldig spennende fortelling som egner seg på lerret. Dette er en veldig dramatisk historie som passer i storformat. Og slike historier kan vinkles på mange måter. Det spørs bare hva man legger vekt på. Jeg tror Norge og turistnæringa kan profittere enormt på dette i fremtiden, bare viljen er der.

Stian har fått gode skussmål fra de fremste filmakerne i Hollywood. Vår egen Harald Zwart har uttalt at «Stian er i en klasse for seg».

–Vi får se hva som skjer fremover. Nå skal jeg først være til stede på åpningen i familieparken, og så vil jeg oppholde meg i Namsos en stund, sier multikunstneren, som mottok Nord-Trøndelag fylkeskommunes kunststipend i 2005.

Salgsutstillingen i Namsskogan Familiepark blir stående til 11. oktober.