Moldejazz,

Kulturhuset tirsdag kveld:

JON BALKE OG TRONDHEIM JAZZORKESTER

De 500 publikummerne i Kulturhuset sent tirsdag kveld ble vitne til en urframføring som på flere måter på høyt internasjonalt nivå. Jon Balke hadde komponert verket «Games And Trickery» med utgangspunkt i storpolitikkens krigsretorikk.

Eldbjørg Raknes, Kirsti Huke og Tone Åse sang tekster av Sidsel Endresen og utdrag fra internasjonale nyhetsmedier. Innholdet dreide seg om spillet rundt Irak-krigen, men dagen før Ariel Sharon kom til Molde fikk konserten preg av en generell fredsappell.

Den musikalske siden av saken var periodevis svært krevende med abstrakte flater der musikerne fikk utfolde seg relativt fritt. Men innimellom fikk vi også høre sterke melodier med noe av popmusikkens brede appell.

Musikken lå i grenselandet mellom flere sjangere, og selv om jazzen hørbart lå i bunnen, er «samtidsmusikk» kanskje det begrepet som ligger nærmest. I hvert fall var det musikk som krever fordypning, og derfor vil vi gjerne høre verket om igjen så snart som mulig - gjerne på plate.

Ved siden av de tre vokalistene, utmerket også perkusjonistene seg under konserten. Vi fikk høre hele fire tromboner som ga verket et karakteristisk preg. Saksofonist Eirik Hegdal var dessuten en framtredende solist ved siden av Ståle Storløkken på synthesizere og Balke selv på el-piano.

Etter deres samarbeid med Chick Corea og Pat Metheny er alle jazzinteresserte i Norge er i dag klar over at når Trondheim Jazzorkester står på en scene, kan man vente seg konserter i særklasse.

Dette ensemblet er det beste beviset på at det som skjer i Trondheims-jazzen er unikt, ikke bare på nasjonalt, men på internasjonalt nivå. Og i Molde levde orkestret opp til ryktet sitt enda en gang.

Anmeldt av TRYGVE LUNDEMO