– Tenk om det blir dårlig, sier en bekymret keyboardist.

– Det blir bra, dere er fantastiske, svarer Ingvild Skandsen, en av fire entusiastiske kursledere. Etter fire dager med jentekurs i pop og rock på ISAK, er det tid for øving til avsluttende konsert på Coffee Annan.

Nytt tiltak

20 jenter i alderen 10 til 14 år har deltatt på ISAKs sommerkurs, der målet er å gi selvtillit, motivasjon og kunnskap om musikerrollen. Tiltaket med navnet Prosjekt:Pop er det første i sitt slag i Trondheim, og er inspirert av den svenske organisasjonen Popkollo som jobber for en likestilt musikkbransje. Både låtskriving, instrumentkurs og trykking av egne band-t-skjorter har stått på programmet, og tidligere i uka har Malin Reitan hatt artistworkshop.

– Det er selve prosessen som utgjør kurset, resultatet er ikke det viktigste, mener Skandsen.

David Jehrlander, også kursleder, sier seg enig.

– Nesten hele den første dagen leker vi bare. Det viktigste er å skape et trygt rom, god stemning i gruppene og at deltakerne går hjem med en god følelse, mener han.

De fire lederne har jobbet frivillig hele våren for å få kurset på beina, og i løpet av bare fire kursdager har jentene lært nok til å fremføre en egenkomponert sang. De har også lært sceneopptreden, å våge å ta plass og hva man kan gjøre når man er nervøs.

Ikke jentemusikere

– Vi tror jenter som spiller i band blir møtt på en annen måte enn gutter. Vi vil at jenter som har tatt dette kurset skal ta med seg en følelse av at de er musikere, ikke jentemusikere. På kurset får alle prøve alle instrumenter, og forhåpentligvis vil deltakerne fortsette å spille i band, sier Jehrlander.

Kurslederne benytter seg av ulike pedagogiske knep underveis, og legger vekt på tydelige rammer. Bandene som formes i løpet av kurset opptrer alle på den avsluttende konserten, og alle får også med seg en cd hjem med innspilling av sin egen sang.

Intensivt opplegg

– «Hei, vi heter Lollipop.» Vi må øve på hva dere skal si på scenen, instruerer kursleder Ingvild til en lydhør gjeng med ferske musikere.

Mens bandet «Lollipop» inntar scenen, skal «Koma» øve på å være godt publikum. Etter framføring av låta «That's Why» er tolvåringene i Lollipop ivrige etter å snakke med Adresseavisens utsendte, og ramser opp Taylor Swift, Siri Nilsen og One Direction som musikalske forbilder.

– Skikkelig morsomt, og veldig gøy å lage egen musikk, sier jentene om kurset.

Stemningen er høy og praten går, men kurslederne kan også fortelle om gode doser nervøsitet, gnisninger jentene imellom og en tåre eller to i løpet av kurset.

– Kurset stiller krav og er også intensivt med lange dager. Mange skal skrive en låt for første gang, og dessuten gjøre det i fellesskap med andre. Da er det viktig å ha etablert det trygge rommet, og snakke seg gjennom konflikter som dukker opp, sier kursleder David Jehrlander.

Mye å lære: Kursleder Ingvild Skandsen instruerer Lollipop under øving til avsluttende konsert på Coffee Annan. Foto: Kristian Helgesen
Iver: Ingenting å si på entusiasmen hos kursdeltakerne, som også drilles i å være gode publikummere for hverandre. Foto: Kristian Helgesen