Tre av eierne i Arthotel Norway, Erlend Leirdal, Kristin Wigum og Brit Dyrnes inne i Leirdals modul, som skal stå klar til åpning i morgen. Foto: Nils H. Toldnes

Etter syv års planlegging står pilotprosjektet i Arthotel Norway klart utenfor Tollboden på Brattøra.

– Det har vært mye arbeid, men det går ikke å vente på at institusjonene gjør noe. Vi må dra i gang noe selv, sier Erlend Leirdal, en av kunstnerne bak prosjektet og medeier i Arthotel Norway AS.

Arthotel Brattøra har tatt form som to separate moduler, den ene bygd av Erlend Leirdal selv og fylt til åpningen med en del av hans egne treskulpturer møbler etc., samt noen av Edith Lundebrekkes arbeider. Den andre modulen er laget av Tore Reisch, som har formet sin modul som en liggende trestamme, med en overgang der «stokken» forvandles til industrielt bearbeidet treverk. Inne i trestammen er det rom både for kunst og for publikum.

Tre moduler

– Vi har fått leie denne plassen av Entra Eiendom for to år og kommer til å markere oss på forskjellige måter, sier en annen av kunstnerne i Arthotel, Brit Dyrnes.

–Her kommer vi til å ha skiftende utstillinger og bygge flere hus og moduler i samarbeid med kunstnere, arkitekter og firmaer som på ulike måter, eksperimentelt og tradisjonelt arbeider med tre. Dette blir et visningssted og en forskningsstasjon for oss, forteller hun og lanserer Edith Lundebrekke som kunstneren bak den tredje modulen som etter hvert vil føye seg inn i det nye, originale bygningsmiljøet som de siste ukene har grodd opp ved Tollboden.

I tillegg til den eksponerte utstillingsplassen på Brattøra vil Arthotel Norge tilby små, transportable enheter til ulike formål. Det er allerede gjort avtale med det nasjonale pilelgrimssenteret, Bygda 2.0 på Stokkøya og med en ny kultur- og næringspark på Frösön ved Östersund.

– Mulighetene er mange og vi ser for oss ulike typer kunder til de modulene vi utvikler, sier industridesigner Kristin Wigum, også hun en av medeierne i firmaet, sammen med Leirdal, Dyrnes, Anette Lund ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og Ola Solem i Storås Trevare.

Kultur og næring

– Vi ser bl.a. for oss at dette kan være et ekstra tilbud for eksisterende hotell- og overnattingsbedrifter, sier Erlend Leirdal, som mener at prosjektet tar kombinasjonen kultur og næring på alvor.

– I møter med representanter fra det offentlige, fra statssekretær til folk i fylke og kommune har vi innsett at begrepet «kultur og næring» helst har vært noe å pynte seg med. Det har kostet mye arbeid å skaffe støtte til å komme i gang. Men etter hvert har vi fått midler fra flere hold, som Norsk kulturråd og KORO, Kunst i offentlig rom, opplyser han. Kommunen har også stilt seg velvillig til etableringen, og Brit Dyrnes trekker spesielt frem byantikvar Gunnar Houen som en god støttespiller underveis.

Arthotel Brattøra er allerede blitt et blikkfang for trafikkerende på Brattøra og vil fra i morgen tilby utstilling døgnet rundt gjennom glassfasaden i Erlend Leirdals modul, som er bygd av to brakker. Gjenbruk er et viktig prinsipp i prosjektet.

«Kunsthotellet» vil for øvrig etter hvert ligge på en hel akse med kunst langs Brattørkaia, der kommunen har en rekke utsmykkingsprosjekter på gang og der Rake visningsrom allerede har funnet sin nye plass.

Tore Reisch snekrer på sin del av kunsthotellet, formet som en liggende, hul trestamme. Foto: Nils H. Toldnes