Håkon Gullvågs tredje stående helfigursportrett av kongHarald ble malt i 2000, og har siden vært i kunstnerens private eie, unndrattoffentligheten. Kunstneren inngikk nemlig en avtale med seg selv om at hanskulle beholde det tredje portrettet.

De to andre portrettene befinner seg i Oslo rådhus og påSlottet, og har vært svært omdiskuterte. Noen kritikere mente at Gullvågsabstrakte og figurative uttrykk ikke passet en kongelig.

– Det er 2000-tallets mest omdiskuterte og debatterteportrett, oppsummerer kunsthistoriker Daniel Johansen, som har bidratt iarbeidet med utsmykningsgaven.

– Viktigste kongerommet i byen

Nå har kongeportrettet fått hedersplassen i Herresalen iErkebispegården, som en del av klubbselskapet Harmoniens 200-årsgave tilTrondheim by.

– I en signingsby som Trondheim er det naturlig å ha etportrett av kongen, mener formann Harald J. Lydersen i jubileumskomiteen.

Portrettet er det mest dramatiske av de tre, og viser Kongengående mot betrakteren.

– Dette er det viktigste rommet i forhold til konger iTrondheim, og som trondhjemmer er det fint at et kongeportrett kan få være her.Det er rart hvordan bilder etter hvert finner sin plass; både fargene ogposituren passer i dette rommet med de andre portrettene. Kongen som går inn irommet i full uniform og med lua under armen, blir en figur som bærer helehistorien med seg, forklarer Gullvåg.

Milliongave

Gaven fra Harmonien skal ifølge Lydersen ha kostet rundt énmillion kroner, og består av i alt fem malerier. De fire andre er kopier avportretter av tidligere konger, nøye valgt ut på grunn av deres betydning forErkebispegården. Christian III var reformasjonskongen, og avsluttetErkebispegårdens historie som kirkelig sentrum. Christian IV regjerte iperioden da Draperirommet, Regalierommet og Herresalen ble innredet.

Enevoldskongen Christian V fikk ombygd Kongsgården tilmilitære driftsbygninger, og innledet Erkebispegårdens drøyt 100 år gamlehistorie som militært lager og produksjonsanlegg. Den siste kongen er Karl IIIJohan, som innredet Europas første, offentlige skatt- og rustkammer iNordfløyen.

Dilemmaet gammel-ny

Kopiene er utført av den tsjekkiske kunstneren ogmalerikonservatoren Tomas Lahoda. Siden originalene varierte i størrelse ogform, har mye handlet om tilpassning.

– Å finne teknikkene de brukte, er alltid utfordrende. Jeghar også måttet gjøre en del justeringer. Originalportrettet av Christian V varet ovalt bilde, derfor måtte jeg dikte meg til hvordan kappen skulle fortsette.Maleriet av Karl Johan er opprinnelig i helfigur, mens vi har kuttet det, sierLahoda.

Et annet dilemma var om maleriene skulle basere seg på denåværende fargene, eller slik de må ha sett ut som nymalte.

– Originalene var ikke restaurerte. Spørsmålet var om viskulle lage dem med et gammelt uttrykk, eller etter hvordan de kan ha sett ut.Vi endte med et kompromiss, forteller Daniel Johansen.

Herresalen er Trondheim kommunesrepresentasjonslokaler, og har hittil vært lukket for publikum. Nå arbeides detfor muligheten til å gi guidet omvisning i salen. Lørdag og søndagblir det holdt konserter i salen under festivalen Barokkfest.

– I en signingsby som Trondheim er det naturlig å ha et portrett av kongen, mener formann Harald J. Lydersen i jubileumskomiteen (f.v.). – Å finne teknikkene de brukte, er alltid utfordrende, sier kunstner Tomas Lahoda. Foto: Glen Musk