Akkurat når du lurte på om bergensrapperen var ferdig med den verste klubbingen og hadde lagt seg på en roligere linje som en smått nostalgisk småbarnspappa, kommer han tilbake, erklærer at han er en ung heit gateflamme og ler deg rett opp i trynet.

«666 ALT» er ikke bare Vaulars sjette album på åtte år. Det er også den første av tre utgivelser i løpet av det kommende året, og de seks sporene vi får servert slår allerede det meste av det han har gjort tidligere. Dette er en utgivelse for klubben, men Vaular er fortsatt en dyktig ordsmed, og kombinasjonen gjør «666 ALT» til et fyrverkeri, perfekt satt sammen av kløktige tekster, lekne beats med stadige nikk over dammen. Resultatet er langt mer skittent og dansbart enn de foregående albumene «1001 Hjem» (2011) og «Du Betyr Meg» (2013).

«Eg ser Stoltenberg og Erna Solberg/Eg ser ingen jævla forskjell» åpner Vaular på «Ung Heit Gateflamme». Han er sinna og narsissismen er i ferd med å vippe ham av pinnen på hans kanskje mest aggressive - men også mest lekne låt siden «Kem skjøt Siv Jensen». I neste øyeblikk dukker strofer som «Eg er aldri aleine ut i skogen/Det er det som det det deiligste med skogen», opp som betenksomme innskytelse midt i sinnet, og man blir nærmest satt ut av toppene han hele tiden beveger seg mellom.

For det er noe eget med raseriet til Vaular. Det tar så mange finurlige vendinger at det blir annerledes annen «ranting» i Norsk hiphop, og det er ingen som slår hans evne til å putte inn små sarkastiske stikk i linjer som tidvis grenser til det hysteriske. Mellom frustrasjon og glupskhet skinner også et voldsomt overskudd gjennom produksjonen. Bare ta strofer som «Fuck politikk, jeg vil heller flexe/Fuck systemet, vil heller feste/Fuck å strebe, vil heller leve/Bare fuck problemene/Fuck verden, gjør det for the Family». De virker kanskje banale, men dæven som de flyter, og herregud som de treffer. Han fortsetter å briljere med eget ego i et presist og nedpå lydbilde på «DD Eg Gjør», mens «Nordisk Design» drar samfunnsironien opp ytterligere hakk. Samtidig kjører låta et perfekt oppløp mot «Renter», hvor det nye r&b stjerneskuddet Arshad Maimouni bidrar til å gi utgivelsen en ordentlig «banger».

Produksjonene til Thomas Eriksen og Frode Kvinge Flatland sklir over i hverandre i treffende overganger, mens Trondheims-talentet Filip Kollsete (Loveless) hjelper til å løfte «Reiving» til en tung og beinhard avslutning.

Det eneste jeg har å utsette på «666 ALT» er at det er så ALT for kort. Heldigvis ser 2015 ut til å bli det store Vaular-året.

Høydepunkt: «Ung Heit Gateflamme»

Anmeldt av SARAH WINONA SORTLAND