En ny rapport viser at antallet norske kulturturister økte med hele 82 prosent fra 2013 til 2014.

Ifølge rapporten «Kulturturister i Norge» fra Innovasjon Norge kan 14 prosent av de norske turistene i fjor sommer karakteriseres som kulturturister. Dette er turister som ønsker å oppleve lokal historie, kultur og tradisjoner.

– Flinke trøndere

Ifølge undersøkelsen er det flest østlendinger og deretter vestlendinger blant kulturinteresserte nordmenn på ferie. De mest populære regionene for kulturturister er imidlertid Nord-Norge og deretter Trøndelag. Her utgjorde kulturturistene henholdsvis 32 og 28 prosent av alle sommerturistene.

– Både i Nord-Norge og Trøndelag har de vært flinke til å utvikle nye utstillinger og aktiviteter knyttet både til ulike museum og samlinger, historiske bygninger og andre kulturminner. Trønderne er dessuten flinke på lokal mat, samt at dere har flere fyrtårn som trekker til seg mange ferierende. Blant annet Røros og utviklingen rundt Olavs-arven og Nidarosdomen. Trøndelag er i så måte et trekkplaster både når det kommer til historie og museer, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

– Trendy å oppleve

– En økning i antallet kulturturister på 82 prosent er formidabel - hva skyldes en såpass stor økning?

– Når det gjelder nordmenn, som utgjør to tredeler av ferierende i Norge, er det blitt mer trendy å feriere i eget land, og det er et mye større fokus på å oppleve noe i løpet av ferien. Du vil ha en historie å dele med andre. For bare to-tre år tilbake var hovedfokus blant nordmenn å slappe av i ferien, men nå vil vi altså oppleve. Behovet for å oppleve noe har vært gjeldende for nordmenn på ferie i utlandet en stund allerede, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.

Økningen er dessuten gode nyheter for norsk næringsliv.

– Når vi er mer aktive, bruker vi også mer penger. Norske kulturturister bruker 14 prosent mer penger i døgnet enn de øvrige norske turistene. Det innebar en forbruksøkning på 116 millioner kroner fra de norske kulturturistene i fjor, sier Tuftin.

3,9 milliarder

– Mange nordmenn har god økonomi, så nå gjelder det både for kulturinstitusjonene og reiselivsnæringen å tilrettelegge enda bedre, sier Tuftin.

Men selv om vi nordmenn søker flere kulturrelaterte aktiviteter i ferien, er utlendinger fremdeles de mest kulturinteresserte turistene. Hele 42 prosent av utenlandske turister er kulturturister, og de bruker 26 prosent mer enn andre turister på norgesferie. Totalt sto norske og utenlandske kulturturister for 3,9 milliarder kroner av det totale forbruket i fjor sommer.

Det er Statistisk sentralbyrå som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Innovasjon Norge. I fjor var det tredje år på rad at institusjonen gjennomførte en slik landsdekkende turistundersøkelse.

Attraksjon: Nidarosdomen i Trondheim er et populært mål for både norske og utenlandske turister. Her under Olavsfestdagene hvor skuespiller Henrik Mestad fremfører Jesu Bergpreken på Vestfronten. Foto: Kristian Helgesen
Lokker med kortreist: Trønderne lokker til seg turister med blant annet lokal mat. Her representert ved ost fra Gangstad Gårdsysteri. Foto: Terje Visnes