- Trondheim har vært meget sentral for utviklingen av rocken de siste femti årene. Trondheim skiller seg ut sammen med Bergen og Oslo ved å ha et stort og godt musikkmiljø.

Det sier Leif Johan Larsen, førsteamanuensis ved Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap ved NTNU. Larsen står bak Norsk kulturråds rapport om norsk populærmusikk som kom i fjor. Lokaliseringen av et popinstitutt er ikke det viktigste, mener han, men at det faktisk blir noe av.

- Et popinstitutt vil ha stor betydning for å legitimere pop og rock som kulturytring, og i tillegg er det viktig å ta vare på verdifullt materiale for framtida. Problemet i Norge har gjerne vært mangfoldet av organisasjoner, som dels har stått mot hverandre. Det er viktig at man rydder opp i dette, sier Larsen.

Norges Liverpool

- Både Trondheim og Bergen er byer med en sterk historikk når det gjelder pop og rock. De er nesten Norges svar på Liverpool og Memphis.

Marius Lillelien i NRK på Tyholt mener Trondheim skiller seg positivt ut, mens kollega Nils Heldal stiller seg åpen i spørsmålet om lokalisering av et popinstitutt, bare det plasseres utenfor Oslo. Begge mener et popinstitutt er en god idé så lenge det dreier seg om bibliotek og arkiv som et bredt publikum kan ha nytte av. Mer skeptisk er de til initiativtagernes mer langsiktige planer om å arbeide for å få en utdanningsdel knyttet til instituttet.

- Musikken må ikke «legges i rør». Samtidig ser jeg store fordeler hvis vi kunne få en utdanningsvei innen for eksempel management, som er en viktig del av musikkbransjen, sier Heldal. Heller ikke Lillelien er overbegeistret for undervisningsdelen av forslaget.

- Jeg har ingen tro på at den neste Dylan, det neste Motorpsycho eller neste Equicez kommer fra en utdanningsinstitusjon, sier Lillelien. - Litt opprør er populærkulturens styrke. Jeg er klar over at det kommer mange glimrende musikerer fra jazzlinja i Trondheim, men likevel er jeg litt skeptisk. Kanskje er jeg gammeldags.

Jazz, pop og rock

John Pål Inderberg, jazzlinja ved Musikkonservatoriet, NTNU, synes prosjektet virker stort, men han mener bestemt at jazzmiljøet vil være positivt til å bidra til et initiativ for å få fram Trondheim som lokaliseringssted for et popinstitutt.

- Vi vil være en god samarbeidspartner når det gjelder en eventuell utdanning innen pop og rock, vi utdanner allerede musikere som senere involveres i dette. Ved jazzlinja er vi interessert i å bygge ut hele sjangerområdet, slik at utdanningen vi kan tilby i større grad kan omfatte også pop og rock. Foreløpig har det stoppet av budsjettmessige årsaker, sier Inderberg.

Også ved Institutt for musikkvitenskap ved NTNU er man interessert i å bidra til å tenke omkring opprettelsen av et popinstitutt. Det sier førsteamanuensis Ståle Kleiberg. - Jeg har ikke detaljkunnskap om saken, men jeg synes det er naturlig at musikkmiljøene ved NTNU trekkes med i en slik diskusjon.

Ved Ringve museum, landets eneste musikkhistoriske museum, er direktør Peter Andreas Kjeldsberg ikke i tvil om at i Trondheim ligger godt til rette for en satsing på et popinstitutt, og at også Ringve museum har verdifull kompetanse å tilføre.

- Pop og rock spiller en viktig rolle i norsk musikkhistorie. Ringve museum har et image som dreier seg om «finkultur», noe vi ønsker å gjøre noe med. Vi ser debatten om et popinstitutt og utsiktene til å få det lagt til Trondheim som viktig for oss nå når vi orienterer oss mer mot samtidsmusikken, sier Peter Andreas Kjeldsberg. - Popmusikk fra Trondheim og Trøndelag har spilt en avgjørende rolle i norsk musikkhistorie. Derfor er det naturlig å gjøre aktivt bruk av dette miljøet og de ressurssterke enkeltpersonene som finnes der.

FRODE NIKOLAISEN