I forbindelse med lansering av nye nettsider mandag 19. juni tilbyr det kommersielle reiselivsselskapet 13 nye opplevelsesturer i Trondheim.

LES SMAKSPOLITIETS ANMELDELSE: Syndig godt i Reneés bule

- Turene, eller «walks» som vi kaller dem, er ulike opplevelsespakker innen mat, drikke og kultur. Trondheim har de siste årene blitt veldig gode på restauranter, kaffebarer og ølkultur, og det gjør det mulig å tilby både trondhjemmere og turister en litt annerledes opplevelse enn tradisjonelle guidede turer. Vi må få fram at Trondheim er så mye mer enn Nidarosdomen, sier markedssjef Sunniva Evjen i Visit Trondheim.

To gourmetrestaurant-ruter

Matelskere kan blant annet velge mellom to gourmetturer. Den ene ruta går innom tre gourmetrestauranter i Midtbyen – To rom og kjøkken, Folk & fe og Caya – mens den andre tar turen innom tre hotellrestauranter, Royal Garden, Scandic Nidelven og Clarion.

- Disse matvandringene tilbyr mat av høy kvalitet, i tillegg får du lære litt om kokkekunst og lokale råvarer på hvert sted du er innom. En guide er også med på turen og sørger for at alle deltagerne blir fulgt opp på vandringen, sier Evjen.

Visit Trondheim håper turister som kommer med Hurtigruten eller cruiseskip, snart kan bli møtt av førerløse busser

Kulturvandring for barn

To andre matturer er en hamburger-tur og en fisketur som hver tar turen innom tre spisesteder innen burger og fiskemat. For øl- og kaffenerder er det også snekret sammen vandringer. Den ene byr på kaffe og baristakunst, mens den andre går innom tre av byens ølbryggerier.

- Vi har også laget en rekke kulturvandringer, blant annet innen musikk, kunst og byhistorie. På Sverresborg Trøndelag Folkemuseum er det laget eventyrleik for barn der deltagerne også får en piknikkurv. Vi har også planer om en vandring i Bymarka.

DEBATT: Byens severdigheter må bli enda mer turistvennlige

- Betalingsvillighet

Mat- og drikkevandringene koster alt fra 285,- kroner (kaffe) og 2900,- kroner for den dyreste gourmetturen med vin.

- Det er jo ganske dyre turer?

- Jo, det koster litt. Men vi tror det er marked for dette og at folk er villig til å betale for mat, drikke og fagkunnskap av høy kvalitet. I tillegg at du kanskje opplever et nytt utested eller restaurant du ikke visste fantes i Trondheim. I Tromsø tjener turistnæringen på hvalsafari og nordlyssafari uten at turistene er garantert å se verken hval eller nordlys. Vi har kjørt testrunder på alle konseptene, og testpersonene mente kvaliteten er høy, sier Sunniva Evjen.

Burgertriks

- Og tre hamburgere på en dag blir kanskje litt drøyt?

- Definitivt, og her er det lagt opp til at du smaker på flere, ulike burgere. Burgerkokker vil lære deg en del triks om hvordan du steker den saftigste burgeren og hvordan du lager spennende tilbehør.

Alle de 13 vandringene kan kjøpes på nettsidene til Visit Trondheim fra 19. juni.

- Vi ser at brukervennligheten er viktigst for publikum, og har satset på å lage en nettbutikk som er lettvint i bruk. Vi ønsker å selge produkter og da er nettbutikken minst like viktig som en nettside med flotte bilder fra Trondheim.

Følg Adresseavisen på  Facebook ,  Instagram  og  Twitter

foto
Kaffebrenning: Er du to, tre hakk mer interessert i kaffe enn pulverkaffe fra matbutikken, er en kaffe-vandring kanskje tingen. Foto: Vegard Eggen
foto
Rundtturer i mat og drikke: - Så vidt jeg vet er det ingen andre norske byer som tilbyr slike mat- og drikkevandringer, sier markedssjef Sunniva Evjen i Visit Trondheim. Foto: Kari Hovde
foto
Ferd for «foodies»: Visit Trondheim selger to ulike gourmet-vandringer. Den ene matløypa går i Midtbyen, blant annet innom To rom og kjøkken. Foto: Kim Nygård