– Avsløringene rundt Helseplattformen og virksomheten til Francis Hay er nylige eksempler på hvordan vår kritiske journalistikk utgjør en forskjell.

Det sier Adresseavisens sjefredaktør Kirsti Husby.

Denne uka feirer avisa 76 000 abonnenter, det høyeste tallet på mer enn 13 år. 50 000 av disse er heldigitale abonnenter.

Adressa.no besøkes av 200-250 000 brukere daglig, og vi ser en god vekst mot samme periode i fjor. I målinger fra Norfakta svarer 8 av 10 i Trondheimsområdet at de går til adressa.no når det skjer noe spesielt i Trondheim, sier Husby.

Hun trekker også fram at mediehuset de siste årene har utviklet nye tjenester for leserne.

– Vi har bygd opp MN24 til å bli ledende på næringslivsjournalistikk i Midt-Norge. Samtidig har Midtnorsk debatt blitt den viktigste arenaen for samfunnsdebatt, sier hun.

Sender RBK-kamper

Etter en tung start på sesongen, peker RBKs formkurve nå riktig vei. Adresseavisen har kjøpt rettighetene til å vise noen av lagets kamper. Lagets betydning gir avisa god drahjelp.

Adresseavisen sender Rosenborgs to oppgjør mot skotske Hearts. Her feirer 16-årige Sverre Nypan målgivende pasning nummer to på Lerkendal torsdag kveld. Foto: Synne Moen

– Over 30.000 velger å se sendingen vår av europacup for RBK. samtidig har vår nye tjeneste som dekker breddefotball i hele Midt-Norge blitt tatt godt imot. Det viser at vi har lyktes med viktige satsinger også på sport, sier Husby.

Vanlig med oppsving etter sommeren

Administrerende direktør Tove Nedreberg presiserer at disse tallene er påvirket av avisas sommerkampanje, som hvert år drar opp antallet abonnenter. En del av disse faller vanligvis fra når høsten kommer.

– Men vi så denne positive utviklingen både før og etter kampanjen. Vi jobber mye med å utvikle våre digitale tjenester, inklusive betalingsform og kundeservice, men viktigst av alt er å ta godt vare på tilliten våre lesere viser oss. Og tilbakemeldingen fra våre lesere når vi måler kundetilfredshet følges tett, sier hun.

Hun er fornøyd med utviklingen, men mener det fortsatt er mer å hente.

– Vi skal bli enda bedre på å engasjere yngre, og vi må levere innhold på måter som passer livet folk lever. Vi har for eksempel innført abonnementsbetaling med Vipps og vi gir alle studentene på NTNU gratis abonnement, sier Nedreberg.