Mange hadde møtt opp for å få med seg avdukingen av Lars Ø. Rambergs allerede omdiskuterte kunstverk «Kapitalistischer Realismus» utenfor Gråmølna mandag ettermiddag.

Flere måtte smile da de fikk se de bokstavene «Sale» opplyst i blått på siden som vender ut mot veien.

De seks bitene som utgjør Rambergs kunstverk har tidligere stått på Potsdamer Platz.

– Dette er de siste seks bitene som overhodet var å få tak i. Resten er spredt over hele verden. Det er ingen hyllest til kommunismen, men til tida vi lever i og en påminnelse om at de utfordringer vi ser i Norge nå, må håndteres på en intellektuell måte. Saken i dag er at alt er til salgs, det sier mye om vår tid, oppsummerer kunstner Lars Ø. Ramberg, på dagen 26 år etter at Berlinmuren falt.

Oppmuntring til kamp

Ordfører Rita Ottervik har selv opplevd Berlinmuren i Berlin, og håper at kunstverket ikke bare bidrar til økt interesse for Gråmølna, men til å skape diskusjoner.

– Tidspunktet det settes opp på er usedvanlig. Man kan tenke tilbake til når den ble satt opp, til muren mellom israelerne og palestinerne og muren som skal stoppe flyktningene i Europa. Det blir bra for skoleelever å komme hit for å diskutere før og nå, sier Ottervik.

Kunstner Håkon Bleken bidro også med noen ord under åpningen, og delte sin begeistring for det nye kunstverket.

– I Trondheim må man slåss for hver murstein, og gudene skal vite at det har jeg gjort. Jeg tar det som en oppmuntring for den videre kampen. Det er et strålende kunstverk som forener og splitter form og innhold, som kunst alltid gjør, forteller Bleken.

Aktuelt tema

Kjetil Utne (H) har tidligere uttalt seg kritisk til Rambergs intensjon med verket i Adresseavisen, og omtalt ham som «politisk forvirret».

– Jeg synes det som ble sagt i dag er mer reflektert enn det som har blitt sagt før. Jeg har sans for kunstverket, og at det kan skape debatt, sier Utne og lar blikket gli over den nesten fire meter høye biten av mur.

Samtidig med avdukingen av «Kapitalistischer Realismus» ble utstillingen med samme navn åpnet inne i Gråmølna.

– Med Berlinmuren og «Kapitalistischer Realismus» har vi flyttet oss tilbake til fortiden, likevel er temaet i kunsten mer aktuelt enn noensinne. Vi er konfrontert med politiske spørsmål vi aldri har vært borti før. Plutselig snakker vi igjen om muren, sier Tysklands ambassadør Axel Berg i åpningstalen.

– Typisk Ramberg-verk

Utstillingen består av grafiske verk tyske kunstnere som Gerhard Richter og Sigmar Polke fra samlingen til René Block, samt den norske kunstnergruppa Gras. Ramberg har lånt navnet til sitt kunstverk fra Richter, som brukte begrepet på et flygeblad til en utstilling i 1963.

Galleristen, samleren og kuratoren René Block er selv en god venn av Richter, og var til stede under åpningsseremonien.

– Jeg synes det er et fantastisk og imponerende verk, perfekt plassert. Og med ordet «Sale» er det samtidig en kritikk. For meg er det et typisk Ramberg-verk, forteller René Block.

veronika.soum@adresseavisen.no

Tilstede var Rita Ottervik, Håkon Bleken, den tyske ambassadøren Dr Axel Berg, Renè Block og Johan Börjesson. Foto: Richard Sagen