- Det er selvfølgelig dramatisk når en så stor aktør som Trønderenergi nå varsler at de skal halvere sponsorbudsjettet sitt. I Trøndelag er det forholdsvis få skikkelig store sponsorer, og når en av disse blir borte får det store konsekvenser, sier kommunaldirektør for kultur og næring Morten Wolden i Trondheim kommune.

Torsdag skrev adressa.no at Trønderenergi halverer sponsorbudsjettet sitt, og at dette rammer aktører innen både kultur og idrett i Sør-Trøndelag.

LES OGSÅ (PLUSS): - Kritisk om Trønderenergi trekker seg ut

LES OGSÅ (PLUSS): Trønderenergi kutter sponsing av topplag i Trondheim

Vanskelig sponsorjakt

- Det kommer ikke til å bli enkelt, men veldig krevende, sier Wolden. Han mener det er vanskelig å skaffe samarbeidspartnere for både kulturlivet og idrettslivet i Trøndelag.

- Det jobbes hardt både i kulturlivet og idrettslivet for å skaffe sponsorer, men det er vanskelig å finne de store. Man kan få sponsorer som bidrar med mellom 10 000 og 50 000, men de som kan bidra med flere hundre tusen, er vanskeligere å finne, sier Wolden som mener man kan telle de store bidragsyterne på ei hånd.

LES OGSÅ (PLUSS): - Det er en tøff tid for oss

Trønderenergi eies av 24 kommuner i Sør-Trøndelag, KLP (Kommunal Landspensjonskasse gjensidig forsikringsselskap) og Nordmøre Energiverk AS. At selskapet må sikre sin økonomi, må man ha forståelse for, mener Wolden.

- Eierne skal ha sitt, derfor er det skummelt å si at det er dårlig gjort av Trønderenergi å kutte sponsorbudsjettet. Man må heller være takknemlig for det de har bidratt med opp gjennom årene, og at de er tidlig ute med å varsle om endringene slik at de det gjelder kan begynne å jobbe med å redusere budsjetter eller få inn nye sponsorer.

Bekymret for Pstereo

- Jeg er ikke fullt så bekymret for Olavsfestdagene som har offentlig støtte i bunn. Trondheim kommune bidrar med rundt 4 millioner og fylkeskommunen bidrar med mellom 2,5 og 3 millioner, i tillegg til det stalige bidraget som knutepunktfestival, sier Wolden.

Han er mer bekymret over Pstereofestivalen som får betydelig mindre offentlig støtte. Ifølge Pstereo kommer 1,7 millioner av festivalens inntekter fra sponsorer. Trønderenergi er hovedsponsor, og en enormt viktig støttespiller, ifølge festivalen.

- Pstereo er avhengig av gode samarbeidspartnere i næringslivet for å holde samme nivå som de har nå. Både Olavsfestdagene og Pstereo har hatt diskusjoner om de skal utvide med flere dager eller flere scener, men de har valgt å være nøkterne og tro mot sine konsept, det tror jeg har vært viktig med tanke på det som skjer nå, sier Wolden.

- Må næringslivet i Trondheim ta seg på tak?

- Jeg håper kultur- og idrettslivet klarer å synliggjøre overfor næringslivet at det er noe å hente i et samarbeid. Vi hadde nettopp tidenes Olavsfestdager og Pstereo er allerede utsolgt, dette må være attraktivt for sponsorer, sier Wolden.

- Det er opp til aktørene og organisasjonene å vise dette fram for næringslivet, det er ingen som står og kakker på dørene, legger han til.

Frykter ingen dominoeffekt

Wolden tror ikke andre sponsorer som blant andre Sparebank 1 vil redusere sitt engasjement i Trondheim og Trøndelag som følge av Trønderenergis endring av sin sponsorstrategi.

- Dette bør være et signal til kultur- og idrettslivet at de igjen må gå i tett dialog med næringslivet for å se hva man kan gjøre sammen.

Det vil ikke bli aktuelt for Trondheim kommune å bidra med mer støtte enn det de gjør i dag.

- Det er utenkelig at kommunen kan gå inn og ta over fordi private bidragsytere faller fra, men kommunen skal bidra med å skape aktuelle møteplasser for aktørene. Vi er avhengige av at de store aktørene lykkes, det de utretter er synlig både regionalt og nasjonalt, sier Wolden.

Pstereofestivalen kan risikere å miste sin hovedsponsor når Trønderenergi går halverer sitt sponsorbudsjett. Her står St. Vincent på scenen i 2014. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Konsernsjef Ståle Gjersvold i Trønderenergi mener Olavsfestdagene og Pstereo er blitt så store suksesser at Trønderenergi føler seg komfortabel med å gå ut dersom konsernet bestemmer oss for det. Foto: MARIANN DYBDAHL