Ferske studenter må lære riktig kildebruk – ikke minst når de henter informasjon fra nettet.

For grensen mellom kopiering og vitenskapelig bruk av kilder er ikke alltid så lett å trekke. Resultater fra studmag-undersøkelsen tyder på at bevisstheten på feltet kan bli bedre. Når studentene blir bedt om å kommentere påstanden om at det er lett å kopiere fra andre kilder på hjemmebaserte oppgaver, svarer hele 20 prosent vet ikke, mens 18 prosent svarer verken/eller.

Viktig å oppgi referanse

– Studentene skal bruke kilder. Men de må lære sitatteknikker og de må lære å bruke kildehenvisninger, sier seksjonssjef Knut Veium i studieavdelingen ved NTNU. Her var det ved eksamen i høstsemesteret hele 12 tilfeller der studenter ble mistenkt for juks. Et flertall av sakene gjaldt avskrift eller feil bruk av kilder ved hjemmeoppgaver.

– Det viktigste er at det oppgis referanser ved all bruk av kilder, og at all avskrift markeres som sitat, sier seniorrådgiver Anne Marie Snekvik ved NTNU. Når fusk av denne typen oppdages, skyldes det ofte at språket i oppgaven plutselig endrer seg. Andre ganger kan sensorene – som selvfølgelig kjenner sitt fagfelt – oppdage tekster de har lest før.

Blir lettere å avdekke fusk

I tillegg har mange høyskoler og universiteter tatt i bruk programvare som skanner oppgavene for plagiat.

– Vi er i ferd med å innføre systemet. Vi tror at det ikke bare vil føre til at vi lettere kan avdekke fusk, men at det også vil kunne fungere pedagogisk overfor studentene, sier seksjonssjef Knut Veium.

Mens noen av tilfellene kan skyldes uvitenhet, er det andre ganger snakk om bevisst kopiering av store mengder tekst. Blir studenten funnet skyldig i fusk, er konsekvensene store.

Den vanligste reaksjonen er utestengning fra utdanningsinstitusjonen i et eller to semestre.

Fusk: Stadig flere blir fersket for fusk ved eksamen. Hver fjerde student er noe eller helt enig i at det er lett å jukse.