Etter et rekordår i 2005, har Olavshallen mindre grunn til å juble for 2006, viser årsberetning og regnskap. Besøket har sunket med 20 000, fra 145 923 i fjor til 125 345 i år. I årsberetningen forklarer Olavshallen den kraftige nedgangen med at Lille Sal var stengt for ombygging i fem måneder. Men det forklarer ikke mer enn deler av nedgangen.

Forstår ikke hvorfor

En annen årsak er konserter med lave besøkstall. Navn som Mari Boine, Truls Mørk, Rickie Lee Jones og Manhattan Transfer spilte for svært få besøkende. Dette er konserter Olavshallen har arrangert selv, gjennom sitt eget produksjonsselskap, Drivhuset. «Årets 21 arrangementer gikk totalt med et underskudd på kr. 1 253 177», skriver styret i årsberetningen om de egenproduserte konsertene. - Vi har kjørt veldig mange egne arrangementer. Dessverre er situasjonen slik at mange ikke bærer seg, sier Olavshallens direktør, Grete Komissar (bildet). - Utgiftene er høye, og du er avhengig av å trekke et større publikum enn det vi har klart. Konkurransen om publikums oppmerksomhet er stor, og det er ikke alltid vi når igjennom. Noen ganger skjønner vi ikke helt selv hvorfor, sier hun.At Truls Mørk, en av verdens fremste cellister, spiller for bare 188 tilskuere, karakteriserer hun som tragisk og bemerkelsesverdig. Hun er enig i at flere av konsertene burde trukket langt flere publikummere.

Taper i år også

- Vi synes det burde vært mer, men jeg kan ikke konkludere med annet enn at det er vanskelig å forutsi hva folk vil se. Men det har med hvor mye man har anledning til å gjøre seg synlig, og vi kommer oftest til kort. Vi prøver alt vi kan, men har ikke økonomi til å annonsere flere ganger i uka.Drivhuset er et non profit-selskap med målsetning om å ivareta både aktivitetsnivå, kulturpolitisk bredde og kunstnerisk aktivitet i Olavshallen. Det får derfor både direkte og indirekte tilskudd fra Olavshallens drift.Konserthusets økonomiske situasjon har imidlertid blitt atskillig mer anstrengt etter at de mistet en betydelig leieinntekt fra Trondheim Symfoniorkester. Drivhusets virksomhet vil nå bli «redusert og mindre risikofylt enn i 2006», skriver styret i årsberetningen. - Vi har færre arrangement i egen regi i år, og vi kan i mindre grad ta arrangementer som er store, krevende eller risikoutsatte. Situasjonen er den samme i år som i fjor - vi har allerede tapt mye penger, men med færre arrangementer.

Skylder på festivalene

- Må dere fire på målsetningen om kunstnerisk kvalitet og bredde? - Det er alltid et spørsmål om hva vi kan få inn på annen måte enn å kjøpe produksjonen helt og holdent. Men ja, det har blitt vanskelig å hente store utenlandske artister. Det er også fordi festivalene bruker dem opp. De kan by veldig mye mer, med sine store serveringsinntekter, sponsorinntekter og grunnstøtte i bunn - og radikalt større medieomtale. Det sier seg selv at konserthusene blir skadelidende av det.