- Vi hadde nok ønsket at de var bedre. Mange har en del hull, sier Inger Johanne Knutson, 1.amanuensis ved HiA.Ifølge årets Studmag-undersøkelse er mattestudentene på HiA mer fornøyde med studiet enn både NTNU-studentene og UiO-studentene. Matte-studentene på HiA er særlig fornøyde med miljøet, både faglig og sosialt.

Slipper pugging

Da Studmag traff matte-studentene, satt de i et av grupperommene med statistikkoppgaver. Ute på gangen gikk lærerne, som steppet inn hvis studentene trengte hjelp.- Jeg synes det er veldig greit med gruppearbeid. Vi lærer på en annen måte når vi kan diskutere stoffet med hverandre. Det er mye bedre enn pugging, mener Maria Larsson.

Ekstraundervivning

Lærerne tar også opp vanskelige ting fra gruppearbeidet i plenum. Før jul ble det satt opp ekstraundervisning for alle som slet med faget. Ingen av studentene Studmag møtte hadde noe særlig mattebakgrunn før de begynte på studiet.- Faget er lagt opp slik at du skal klare det uansett bakgrunn. Du får det inn med teskje hvis du vil, forteller Michelle Howarth.

Følges opp

Lærerne legger vekt på å gi studentene den oppfølgingen de trenger for å komme gjennom studiet.- Vi har fulgt dem opp ganske tett, og jeg tror at det er mye av grunnen til at de trives så godt. De får tilbakemeldinger på innleveringer og ganske mye hjelp, forteller Knutson.Amanuensis Siri Borvann er opptatt av at undervisningen skal skje på studentenes premisser.- Før var all matteundervisning lærerstyrt. Nå legger vi vekt på at studentene skal oppdage ting selv og være mer delaktige i undervisningen, sier hun.Hun opplever at strategien lykkes.- Det er mange som virkelig forsøker å bli bedre, de møter opp og prøver å gjøre en innsats. Eksamensresultatene til jul i fjor var bedre enn året før, forklarer hun.

KRAV: Lærerne Siri Bjorvann og Inger Johanne Knutson skjønner at studentene trives, men skulle ønske de var flinkere. Foto: LARS HOEN