I likhet med mange andre band i dag spiller Oslo Ess musikk som egentlig ble skapt før de ble født. Medlemmene er i 30-årsalderen, men legger seg på pop-punk fra rundt 1980.

Britiske Sham 69 og Buzzcocks, svenske Ebba Grøn, norske Kjøtt og kanskje til og med Jokke og Valentinerne, er noen av referansepunktene som dukker opp når Oslo Ess legger i vei. I mine ører ligger de dessverre nærmere Sham 69 enn Buzzcocks, og de mangler den foruroligende farligheten som Ebba Grøn og Kjøtt hadde.

Det kan ha sammenheng med de over 30 årene som har gått siden disse bandene hadde sin storhetstid. Det skal godt gjøres å virke farlig når man spiller i rockeband i dag.

Likevel leverte Oslo Ess et imponerende sett på Kanonscenen. Åsmund Lande er en karismatisk frontfigur, og han har en rekke solide låter med gode historier å by på. Bandet er uhyre samspilt etter intens turnering de siste par årene.

Dessuten har Oslo Ess de siste månedene hatt med seg landets beste trommeslager, Kenneth Kapstad. Etter at konserten de første 20 minuttene fortonte seg som ren rutine, pisket Kapstad sine kolleger til voldsom innsats. Kapstad fikk bare et par timers pause før han skulle levere en ny kraftprestasjon sammen med Motorpsycho.

«God morgen» og «Tøffe gutter» var blant låtene som skapte god stemning helt i starten. Mot slutten ble den gamle svenske «Luffarvisan» i knallhard punkversjon et høydepunkt.

Oslo Ess gjør ikke noe nytt, men det de gjør, gjør de bra.