Foreløpig har han ikke krasjet, musikalsk eller trafikalt.

Utdannelsen, virtuositeten og samspillet på jazzlinja på NTNU i Trondheim inspirerte bassist Aksel Jensen til å ta et steg til da han var ferdig utdannet. Han ville starte plateselskap.

– Jeg har gjør-det-selv-mani. Jeg gjør alt, uansett om jeg kan det eller ikke. Det siste jeg gjorde var å bytte bremseklosser på bilen. Jeg har aldri åpnet en bremsekloss før i mitt liv, sier Jensen.

Plateselskapet Just for the records bygger på samme holding.

– Vi gjør alt selv. Innspilling, miksing, mastring, til distribusjon og design.

Å gjøre alt selv betyr ikke nødvendigvis alene. Det er en kollektiv greie.

– Det var viktig at det ble et kollektiv rundt det. Jeg har så mange gode venner og kolleger som jeg traff på jazzlinja og andre steder. De jeg studerte sammen med er så utrolig flinke, sier Jensen.

Davis møter Hendrix

I disse dager slipper det ferske plateselskapet hele tre album. Alle tre ligger nært Jensens hjerte, ja, han spiller endog i to av dem selv.

– Det ene er et prosjekt som jeg begynet med på min mastergrad. De to andre er også nært knyttet til jazzlinja i Trondheim.

Det er ikke noe å si på det musikalske ambisjonsnivået. Ett av de nye bandene, gitartrioen Null, tar mål av seg å utforske hvordan et samarbeid mellom Miles Davis og Jimi Hendrix kunne hørt ut. Visstnok skal jazzgiganten og rockestjernen ha snakket om et samarbeid, før Hendrix døde så altfor tidlig i 1970.

- Møtes som likemenn

–Vi har grublet lenge på hvordan den plata ville hørtes ut. Det er synd at de ikke rakk å gå i studio sammen, men litt fint. Da kan man spekulere på hvordan den ville blitt.

Jensen tror blandingen av gigantene innen hver sin sjanger, ville ført til noe helt nytt.

– Jazzen og rocken ville møttes som likemenn. Det man kaller fusion er i for stor grad på jazzens premisser, sier Jensen.

– Dere legger lista høyt?

– Det er på ingen måte meningen å si at vi har laget den plata. Men vi håper vi har laget noe i samme ånden. Det er ikke noe forsøk på å genierklære oss selv.

– Ikaros er best

Det virker riktig at en musiker med navnet Aksel Jensen besgjeftiger seg med jazz. Navnebroren, den store trondheimsforfatteren med likelydende navn, var kjent som en habil jazzpianist. Det var likevel bøyd over skrivemaskinens tangenter han briljerte mest.

Platedriveren Aksel Jensen kjenner godt til sin navnebror, som riktignok stavet fornavnet sitt med x.

– Det er ikke noe familiært slektskap. Men jeg kjenner absolutt til ham. Romanen «Ikaros» er kanskje det beste jeg noen gang har lest. Og jeg har lest en del bøker etter hvert.

Hyller cd-en

Der flertallet av moderne, uavhengige plateselskap i dag sverger til vinyl og strømming, satser Jensen hardt på cd-en.

– Vi er veldig glad i det formatet. Det er synd at den har så svak profil i dag.

Det etter hvert litt utdaterte formatet er noe av det som gjør det mulig å starte et jazzselskap i dag.

– Det er utrolig billig å lage cd-er. Det koster omtrent det samme som å trykke visittkort.