«Uten dem er et Steinway-flygel taust. Men sammen skaper artisten og pianoet musikk», heter det fra den legendariske instrumentmakeren, som hevder at de fleste konsertpianister velger flygler fra dem.

Steinway knytter til seg dyktige konsertpianister, en ordning som den ferskeste av de norske Steinway-artistene, Espen Berg (40), påpeker har eksistert lenge.

– Til og med Edvard Grieg var Steinway-artist, sier Berg, som føyer seg til en gullrekke av pianistkolleger anno i dag som er om bord: Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse, Håkon Austbø, Tord Gustavsen og Jan Gunnar Hoff.

– Jeg blir altså den sjette, og den yngste, og det er jeg umåtelig stolt av.

Espen Berg er en norsk pianist og komponist, som nå er Norges ferskeste Steinway-artist. Foto: Juliane Schütz

Favoritten

Å bli Steinway-artist har vært et viktig delmål for Espen Berg de siste årene.

– De er produsenten av favorittpianoene mine – de eneste instrumentene som på ingen måte står i veien for min musikk, sier han uten å blunke og kaller utnevnelsen for en bekreftelse på at musikken han skaper har kvaliteter som Steinway ønsker å assosieres med.

– Rent praktisk betyr det også at Steinway bistår med hjelp dersom jeg har behov for et instrument.

Ifølge Berg er det på verdensbasis totalt 1600 pianister i programmet i dag, og han har hørt at flygelprodusenten henter inn ekspertise fra New York, Tokyo og Tyskland i forbindelse med utnevnelse av nye offisielle artister.

Berg er bosatt i Trondheim, hvor han tok mastergrad i utøvende musikk på NTNU Jazzlinja i 2008. I dag er han universitetslektor ved Institutt for musikk ved NTNU, der han underviser i jazzpiano, gehør, arrangering og komponering, og samspill.

Ny soloskive

Espen Berg er en norsk pianist og komponist, som nå er Norges ferskeste Steinway-artist. Foto: André Løyning

Espen Berg hviler ikke på noen flygellaurbær: Han er klar med hele tre albumutgivelser i tiden fremover.

20. oktober slipper han «The Hamar Concert», i likhet med de to foregående soloplatene hans et liveopptak av en fritt improvisert konsert. Da setter han seg på flygelkrakken og spontankomponerer en hel konsert på halvannen time.

Tidligere har han fortalt NTB om hvordan han føler at han kommer i kontakt med musikken, følelsene sine og stemningen i rommet på en dypere måte enn når han spiller noe som han kjenner til fra før.

– Jeg føler at alle disse solokonsertene har et eller annet ved seg som er verdt å dele, og jeg har fremdeles masse uutforsket terreng som jeg gleder meg til å tråkke opp i årene som kommer.

Travle tider

I slutten av november kommer «Water Fabric», som er navnet både på hans nye sekstett og bestillingsverket han skrev for fjorårets Jazzfest i Trondheim, Maijazz i Stavanger og Oslo Jazzfestival.

Tidlig i 2024 kommer «Maetrix» med Trondheim Jazzorkester, en studioinnspilling av prisvinnerkonserten Espen Berg holdt på Moldejazz tilbake i 2017 i forbindelse med at han fikk et stort jazzstipend.

– Tilfeldigheter og dårlig planlegging, sier Espen Berg om utgivelsestakten på det som er store produksjoner. Han vil vise at han også jobber med større format enn solo og trio. Samtidig har han et mangfoldig turnéprogram i ulike format på gang:

I høst turnerer Berg med trioen sin i Norge, Danmark, Hellas og Kypros, i duoformat med Silje Nergaard i Norge og Tyskland, med kvartetten A Tonic For The Troops i Norge og Sverige, og med Hildegunn Øiseth Quartet i Norge og Tyskland.

– Til våren skal jeg på en lang turné i India med trioen min før vi skal spille på en rekke festivaler og store jazzklubber i Europa – og til slutt spiller inn vår femte plate nærmere sommeren, avrunder Berg.