I Jonas Corell Petersens forestilling «ZOO» undersøker to skuespillere undersøker muligheten for menneskelig kontakt. De forsøker å bryte ut av sine innhegninger og virkelig møte et annet menneske, gjennom tvungent samvær foran et betalende publikum og ved hjelp av skilpaddehistorier, bryting på finérplater, barbershopsynging, husbygging med motorsag og inventarlister. Blant annet.

Improviserte sekvenser

I stykket forsøker regissør og skuespillere å bruke spontanitet som forutsetning, skape en struktur som tvinger fram feil for å legge til rette for reelle møter.

–Forestillingen har en fast grunnstruktur – men med sekvenser som er løsere, der skuespillerne bruker improvisasjonsteknikker for å utforske muligheter for menneskelig kontakt og forbindelser mellom folk, forklarer Anne-Kari Risom Olsen ved Teaterhuset Avant Garden.

Fremadstormende regissør

Jonas Corell Petersen regnes blant de mest lovende og fremadstormende innen norsk scenekunst. Hans forrige besøk i Trondheim var så sent som i vår, da han iscenesatte Ödön von Horváths «Tro, håp og kjærlighet» på Trøndelag Teater. Han er utdannet fra Teaterhøgskolen i Oslo i 2010, og med diplomforestillingen «Unge Werthers lidingar», produsert på Det Norske Teatret, vant han den europeiske «Fast Forward»-prisen for unge regissører. På begge disse forestillingene samarbeidet han med scenograf Nia Damerell og komponist og musiker Gaute Tønder, et samarbeid som videreføres med «ZOO».

Levende scenografi

Tønder bidrar på scenen som musiker, men går også inn i handlingen ved enkelte anledninger. I tillegg til Tønder og de to skuespillerne Joachim Daniel Rafaelsen og Kyrre Hellum, inneholder oppsetningen ytterligere tre aktører – menn i bryterdrakt som utgjør en levende scenografi.

Stykket hadde premiere på Black Box Teater i Oslo 1. september, og blir den siste oppsetningen på TAG i 2011.

–De som kommer onsdag, vil også kunne oppleve prøveåpningen av den nye cafeen, sier Risom Olsen.

«ZOO» spilles på Teaterhuset Avant Garden i kveld, tirsdag og onsdag kl. 19.

Foto: Nia Damerel
Foto: Nia Damerel