Skaperne bak festivalen ønsker å utfordre synet de fleste av oss har på dans.

–Jeg vil vise at rullestolen ikke er en del av meg. Gjennom dansen finner jeg nye måter å bevege meg på og får frem andre sider ved meg selv som også er viktige, sier Elen Øyen.

Hun er en av 20 dansere som er med i «Perfect (im)Perfections», en danseforestilling som tar utgangspunkt i dansernes egne livshistorier.

Danserne kommer fra de to dansekompaniene Danselaberatoriet og Dansekompaniet 55+, som ligger under kulturenheten i Trondheim kommune. De er i alderen 24 til 79 år, og flere av dem er funksjonshemmet. To sitter i rullestol, en annen er blind.

Perfeksjon med nye øyne

«Perfect (im)Perfections» skal vises under dansefestivalen Multiplié, som arrangeres for sjette gang av DansiT, Senter for dansekunst i Sør-Trøndelag. Festivalen er Sør-Trøndelags eneste profesjonelle dansefestival, og går av stabelen i Trondheim 2. til 6. april.

Dansekonsulent og festivalprodusent Eivind Haugland forteller at festivalens røde tråd i år er å øke forståelsen for hva dans kan være.

–Plié er et kjent danseuttrykk som betyr å bøye. Multiplié vil bøye dansekunsten inn i nye og ulike former. Gjennom prosjekter som «Perfect (im)Perfections» utfordrer vi publikum til å se perfeksjon med nye øyne, sier Haugland.

Australsk koreograf

På «Perfect (im)Perfections» har Multiplié leid in den australske koreografen Philip Channels. Han har lang erfaring i å jobbe med dansere med ulike handikap og håper publikum vil knytte egne opplevelser til det de ser.

–Dans kan ofte bli veldig elitistisk. Vi er vant til at dans skal være vakkert, og at dansere er unge, vakre, funksjonsfriske mennesker. Jeg vil være med på å bryte ned barrierer. Vi kan alle være dansere, enten vi er funksjonshemmede eller over 70, sier Channels.

To av ensemblets eldste dansere er Gunlaug Auran Grankvist (78) og Dårdi Øye Dyvik (79). Ingen av de to har vært profesjonelle dansere tidligere og forteller om en intens øvingsperiode.

–Man merker jo at kroppen ikke er like elastisk som den en gang var, og det kan være vanskelig å følge med på rekkefølgen på alle trinnene. Men Philip er en fantastisk dyktig og tålmodig koreograf, og det er veldig spennende å være med på et så stort prosjekt, sier Øye Dyvik.

«Perfect (im)Perfections» spilles onsdag 2. og torsdag 3. april i Verkstedhallen på Svartlamoen.

foto
Koreograf Philip Channels instruerer danserne Elen Øyen (t.h) og Urszula Borowiec i «Perfect (im)Perfections». Foto: Vilde Baugstø