Restaurantgjestene på hotell Astoria fikk sjokk i 1960. De kom inn i et interiør ingen hadde sett maken til, verken i Trondheim eller ellers i verden.

Det grå og trauste 50-tallet var knapt nok over, og plutselig møtte de en eksplosjon av farger.

Det var den danske designeren Verner Panton (1926–1998) som sto bak. Hotelldirektør Alf Hugo Müller ga ham frie tøyler, og dansken utfoldet seg i et formspråk knapt noen andre hadde forsøkt seg på.

- Trondheim kan være stolt av at noe så heftig oppsto her, sier Thomas Flor. Han har nå satt sammen utstillingen «Indre visjoner og det ytre rom» på Nordenfjeldske kunstindustrimuseum. Utstillingen viser Panton-design fra 1970 og er en del av kunst- og teknologibiennalen Metamorf og åpner fredag.

Ny Panton-interesse

Flor stilte også ut Panton på samme museum i 2002, men da var det den danske designerens banebrytende interiør på Astoria som var tema. Flor og Norden-fjeldske kunstindustrimuseum var i forkant av utviklingen, for siden den gangen har interessen for Pantons design, særlig plaststolene hans, fått et kraftig oppsving. Mye av det han designet er satt i ny produksjon og er etterspurt over store deler av verden.

Panton-bølgen har også ført til ny interesse for det han gjorde i Trondheim, for det var på Astoria det hele startet.

Nå viser Flor, som er kurator for den nye utstillingen, hvordan Panton utviklet seg videre fram til 1970.

Dype farger og effektfullt lys

- Jeg har vært så heldig å få låne Panton-gjenstander som ble vist under en møbelmesse i Köln i 1970. Under tittelen «Visiona 2» innredet han et elvecruiseskip og brukte noen av de samme virkemidlene som på Astoria, sterke, dype farger og effektfull lyssetting i mørklagte rom. Men jeg gjenskaper ikke installasjonen i Köln. Det er heller snakk om en tolkning, sier Flor.

Utstillingen er lagt til Hannah Ryggen-salen, og en sterkere kontrast til vevkunstnerens tepper som pleier å henge der, er det vanskelig å tenke seg. Flor stiller blant annet ut fargesterke lamper, et lysende veggpanel med speil, et stort, lilla teppe og et kombinert sitte- og liggemøbel som gir assosiasjoner til en bølge, noe som passet godt i en elvebåt.

Traff tidsånden

Panton opphevet skillet mellom gulv, tak og vegger på Astoria og gjorde det samme i Köln.

Og mens interiøret på Astoria var langt forut for sin tid, traff Panton tidsånden ti år senere. I løpet av dette tiåret fikk ungdomskulturen sitt gjennomslag. The Beatles og mange andre band omga seg med de samme psykedeliske fargene og mønstrene som Panton var den første til å ta i bruk. Form- og farge-språket hans passet perfekt til hippie-bevegelsen.

Flor er enig i at «psykedelisk» er en god beskrivelse av Verner Pantons installasjoner i Köln. Og tråden tilbake til Astoria ti år tidligere er lett å få øye på.

Var hotelldirektøren blitt gal?

Det er ikke rart at publikum i Trondheim gjorde store øyne i 1960, for det Panton presenterte, kom som lyn fra klar himmel.

Så uvanlig og foruroligende var interiøret på Astoria restaurant at da hotelldirektør Müller ikke viste seg på mange dager, gikk det rykter om at han var blitt gal av Pantons foruroligende farger og mønstre. Men fraværet skyldtes bare en reise.

Panton-eksperimentet i Trondheim startet da Müller møtte Pantons agent på en ski-ferie i Norge. Müller ville gjerne prøve noe nytt, men måtte etter hvert innse at det slett ikke slo an blant trauste trøndere.

Omsetningen sank kraftig

Omsetningen i restauranten sank kraftig, og interiøret ble fjernet i 1963. Men mye av det ble tatt vare på. En del av det er å se i Kunstindustrimuseets faste samling. Andre Astoria-gjenstander befinner seg hos ivrige samlere, som Niclas Maupoix, bosatt i Göteborg.

Han anses som en av verdens fremste Panton-eksperter og har lånt ut mange av gjenstandene som nå blir å se i Kunstindustrimuseet.

Utstillingen ble til ved at Espen Gangvik, som leder Metamorf, spurte Thomas Flor om han hadde ideer til en utstilling som passet til biennalens tema, som i år dreier seg om menneskets erobring av rommet.

Panton passet perfekt. Olav Gjærevoll, som da var ordfører, kalte Astoria-interiøret «atom-alderens restaurant», men sa også at han følte seg hensatt til et eventyr fra 1001 natt.

- Østlig mystikk var en av inspirasjonskildene bak det Panton gjorde, sier Thomas Flor. Også på det området var han langt forut for sin tid. Popkulturens interesse for asiatisk kultur våknet først mange år senere. The Beatles dro ikke til India før i 1968.

Thomas Flor, som opprinnelig kommer fra Trondheim, arbeider på Nasjonalmuseet og holder mest på med norsk design. Likevel kommer han stadig tilbake til Verner Panton, mannen som gikk i lære hos Arne Jacobsen og vokste opp med scandinavian design før han brakte romalderen til Trondheim.