Det er gitarist Ronni Le Tekrø som Betty sammenligner med selveste Grieg. Han har produsert «Svart natt» som er Johnsens debut som soloartist etter å ha spilt med band siden hun var tenåring. Den fordums punkedronningen var derfor ikke spesielt kjepphøy da hun alene dro ned til Tekrøs studio på Toten.

– Det var skummelt å ikke ha noen å gjemme meg bak. Jeg skulle levere varene alene. Men Ronni Le Tekrø og musikerne som jeg lånte av ham til plata, ble fort en familie. Jeg er vant med å tilhøre en familie, en gjeng. Da jeg var 15 år ga jeg ut min første plate og var en del av miljøet rundt Det Aller Værste. Da jeg var 25 var DumDum Boys som en familie. Som 35-åring fikk jeg mitt første barn og fikk en «ordentlig» familie, og nå som 45-åring ble Toten-gjengen en familie, sier Betty Johnsen.

Moden og erotisk

Hun er for mange kjent som vokalist i punkrockbandet Betty Boom Big Band som oppsto i Trondheim på midten av 80-tallet. Det var også med BBBB at hun dro til Toten for å spille inn plate i fjor. Bandet ble imidlertid oppløst før en hel plate var i land, men to av låtene er likevel BBBB-vare.

– Som følge av oppløsningen så det først ut til at det ikke ble noen plate. Men deretter tenkte jeg at «jo, it's now or never». Jeg må bare gjøre resten alene. Og jeg, Ronni og musikerne fant tonen og energien tvert. De likte det rå, øyeblikket og temperaturen, og vi brukte bare 13 dager på innspillingen. Det er med andre ord ikke spesielt glatt, men noen pornopoplåter er det jo innimellom, gliser Betty.

Les anmeldelse: «Rock uten filter, på godt og vondt»

Den karismatiske, svartkledde dama sprudler blidspent som en nyåpnet musserende, hun har minimal Magica Fra Tryll-hårsveis og rosaglitrende øyenvipper. Selv om hennes beste plate etter eget utsagn kommer når hun er 60, er Betty storfornøyd med «Svart natt». Plata er et speilbilde på livet, som både har servert en del knyttnever, men også kjærlighet og erotikk.

– Jeg har blitt modigere enn før, i tekstene tør jeg si akkurat det jeg vil. Et eksempel er erotiske «Silkemyke Ord». Jeg har lest alle Anne B. Ragdes erotiske romaner og ble inspirert – «sånn vil jeg også skrive». Dessuten er jeg blitt flinkere tekstforfatter. Jeg har en tendens til å skrive langt, men nå har jeg virkelig gått inn for å kutte ned til beinet slik at det ligger mye betydning i hvert ord.

Sangskole

Det var rusmisbruk som førte bergenseren til Trøndelag på 80-tallet, hvor hun fikk behandling på Selbukollektivet. Deretter gikk hun på rockelinjen på Trøndertun folkehøyskole, og markerte seg som vokalist i Betty Boom Big Band. For noen år siden fikk hun brystkreft, og hun ble straks en profilert frontsoldat mot sykdommen. I tillegg var hun med og etablerte kafeen Stolt i Ilsvika, og har jobbet for Kirkens Bymisjon.

– Jeg har med andre ord alltid hatt noe å gjemme meg bak – et band eller et prosjekt. Jeg har gjort mye for andre. Men etter at jeg var ferdig med brystkreften, skjønte jeg at det var på tide å sette meg selv i fokus. Det blir som nødhjelpsinstruksen på et fly: Hjelp deg selv før du hjelper andre. Jeg ville holde på med musikken, og rock er alvor for meg. Og det er deilig å leve ut drømmen. Ronni Le Tekrø lærte meg å drømme igjen.

Vokalskole i København det siste året ble også noe som Betty gjorde for seg selv. Ironisk nok – for en vokalist med 30 års fartstid – ville hun lære å synge. Hun doserer om anatomi, teknikk, knekken i stemmen. Om barnestemmen, Anastacia-stemmen, black metal-brølet og den nydelige sytestemmen til Janis Joplin.

– Vokalskolen er definitivt det artigste jeg har gjort i mitt liv.

Foto: Kjell A.Olsen
Moden og erotisk: - «Svart natt» speiler livet mitt, den handler både om det åndelige og erotiske. Aleneheten blir mer framtredende om natta, man må deale med at vi er alene i våre egne liv, sier Betty Johnsen om sin solodebut. Foto: Kjell A.Olsen