Et dystopisk mesterverk

SPILL: Historien om hvordan Big Boss gikk fra å være en sympatisk anti-helt til å bli et bilde på ondsakapen selv er en gresk tragedie verdig i «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain».

Saken oppdateres.

METAL GEAR SOLID V: THE PHANTOM PAIN

PS4 / PS3 / XBox One / XBox 360 / PC

Aldersgrense: 18 år

Det finnes videospill og så finnes det «Metal Gear Solid». Førstnevnte er nesten alltid uten unntak underholdningsprodukter, sistnevnte er er en tilsynelatende uendelig diskusjon om globale konflikter, storpolitikk, militær opprustning og ondskap. Det er nå 10 spill som utgjør den ekstremt forvirrende og fragmenterte Metal Gear -sagaen. Ingen av disse har blitt utgitt i korrekt kronologisk rekkefølge. Og spillet som avslutter det hele finner sted i siste halvdel av 1980-tallet.

Big Boss aka Venom Snake våkner opp av et ni års koma etter hendelsene i «Ground Zeroes» legger grunnlaget for hendelsene som finner sted i «Metal Gear» (1995), «Solid Snake» (1999), «Metal Gear Solid» (2005), «Sons of Liberty» (2007/2009) og til slutt i «Guns of the Patriots» (2014).

Slutten på Metal Gear -sagaen fikk fikk vi i «Sons of the Patriots» som kom i 2008. Nå får vi endelig den manglende biten i puslespillet, nemlig hva som egentlig skjedde med Big Boss og hvorfor han blir sett på som den store antagonisten i spillene som kronologisk sett foregår etter «The Phantom Pain».

Metal Gear -skaperen Hideo Kojima ble nylig sparket av utgiveren Konami så vi kan med 99% sikkerhet si at dette er virkelig slutten på Metal Gear -sagaen. Heldigvis for vår del så går Kojima ut med et smell. «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain» er et moderne mesterverk både hva historiefortellign og spillmekanismer gjelder.




 
På forsiden nå