– Jeg har irritert meg lenge over at noen importører tilsynelatende ikke er i stand til å komme opp med egne ting, men må forsøke å stjele fra andre som har fått suksess med gode ideer. Nå var det nok, jeg ville statuere et eksempel, sier Geir Gjerdrum, daglig leder i Autentico.

Bestselger i 15 år

Siden 2001 har den såkalte «pinnevinen», en rødvin laget av Azienda Agricola Cicco Zaccagnini fra Abruzzo-regionen i Italia, vært en av Norges bestselgende flaskeviner. Den er dekorert med en liten kvist knyttet fast til flaskehalsen med et stråbånd, og har derfor fått tilnavnet «pinnevinen». Så bra har salget vært at mange konkurrenter nok har lurt på hvordan de skulle få til noe tilsvarende.

Importørselskapet Bottleneck, ett av flere selskap i Soleragruppen, trodde de visste råd. De fant en produsent i Veneto som kunne levere en «pinnevin». Men den var ikke fra Abruzzo, og kunne derfor ikke kalles Montepulciano. Istedet ble navnet til Mezzopiano. Ikke nøyaktig helt likt, men ikke direkte ulikt heller. Vinen kom via produsenten Cescon, men var visstnok tappet av gigantene Santa Sofia og Campagnolo. Den ble lansert 8.mai i år.

Begeret var blitt fullt

Geir Gjerdrum hos Autentico reagerte umiddelbart. Han var fortsatt en smule forbannet over at et annet Solera-selskap, Best Cellars, for en tid tilbake lanserte en vin som til forveksling lignet en annen populær Autentico-lansering, nemlig Luca Roagnas Barbera d'Asti. Best Cellars-varianten hadde nærmest identisk etikettutforming, men Gjerdrum hadde valgt å ikke forfølge saken da den ble lansert. Nå var imidlertid begeret fullt.

– Vi måtte bare stevne Bottleneck for retten. Dette var helt klart nok et bevisst forsøk på å kopiere en av våre suksesser. Til alt overmål hadde Bottleneck brukt samme designer som vi i Autentico har brukt i en årrekke. De visste altså alt om vår tankegang og strategi, sier Gjerdrum.

Ble tappet for Cescon

Vinkrangelen holdt på å havne i retten, men natten før det berammede rettsmøtet ble det inngått forlik mellom partene. Da hadde italienske Zaccagnini , som er inne på eiersiden i Autentico, også blitt en part i saken og sendt sine folk til Norge. Også representanter for Cescon hadde kommet til Norge i anledning pinnevin-striden. Den omstridte vinen var solgt under navnet Ca'della Scala, et vinhus visstnok opprettet i 1957. På baketiketten står det at den er tappet for Cescon.

Forliket mellom partene, undertegnet 8.mai, slår fast at Soleragruppen fra avtalens dato skal avstå fra enhver bruk av trepinne festet til flaskehalsen. Fremover kan ikke Solera benytte trepinne som anheng på flasker, ei heller benytte bånd i naturlig materiale eller tilsvarende som kan forveksles med de bånd Zaccagnini bruker på sin «pinnevin». Bottleneck fikk imidlertid tillatelse til å selge ut sitt parti av Ca'della Scala-viner med pinneanordning, dog begrenset oppad til 8700 flasker.

Ikke bevisst kopi

Avtalen mellom partene slår også fast at Solera ikke kan referere til eller bruke historien om «tralcetto» eller begrepet «il vino dal tralcetto» som Zaccagninis benytter på sine etiketter.

–-Dette var overhodet ikke et bevisst forsøk fra oss på å kopiere en suksess som en annen importør har skapt. Cescon har faktisk hatt en tradisjon med pinne på vinflaskene sine siden 50-60-tallet. Når vi skulle lansere vinen i Norge, ville vi forsøke å maksimere Cescons muligheter til å selge godt. Derfor ble den redesignet for det norske markedet, sier Christopher Blom, daglig leder i Bottleneck Holding.

Trodde ikke på seier

Han innrømmer at han har en viss fortåelse for at Autentico gikk til sak om «pinnevinen», men sier at Cescon er svært skuffet over utfallet av saken. Dette begrunner han med at Cescon var de første til å starte med pinne på vinflasker og at de allerede har viner med pinne på markedet, dog med andre farger og annet anheng enn det Zaccagnini bruker. Det var mor til dagens eier av Cescon som kom opp med ideen om pinner rundt flaskehalsen tidlig på 60-tallet.

– Vi innså imidlertid at Zaccagnini er så store i Norge at det ville være vanskelig for oss å vinne frem i en eventuell rettssak. Vi følte at vi ble presset hardt, og av frykt for å tape flere millioner kroner valgte vi å trekke oss. Men jeg synes fortsatt at dette ble litt feil for Cescon, sier Chistopher Blom.

Også vinen til venstre irriterte Autentico, men de valgte ikke å forfølge det de mente var en kopiering av en vin fra Luca Roagna-vin.