Chenet går til Symposium Wines

Det er Arcus-selskapet Symposium Wines som har kapret franske J. P. Chenet etter at firmaet sa opp sin avtale med vinimportøren Ekjord om distribusjon av firmaets produkter i Norge.

Saken oppdateres.

Den store franske vinprodusenten Les Grands Chais de France har valgt å flytte J. P. Chenet-porteføljen til importøren Symposium Wines AS, som er en del av Arcus-Gruppen.

Styrker Arcus

J. P. Chenet har i mange år vært blant de mest solgte vinene i Norge og er med sin velkjente «skjeve» flaske kanskje verdens sterkeste merkevare på vin.

-Dette innebærer en betydelig styrkning av vår markedsposisjon i Norge, uttaler Thomas Patay, direktør vin i Arcus.

Sebastian Bredal, Master of Wine og medeier i Symposium Wines, er stolt over å være den nye representanten for J.P. Chenet i Norge fra januar 2012. Han sier det er et klart mål er å bringe J. P. Chenet til nye høyder.

-Symposium Wines har som målsetning å jobbe med familieeide produsenter som kan tilby våre kunder kvalitetsprodukter til enhver pris. J.P. Chenet passer perfekt inn i vår portefølje, og vi vil gi J. P. Chenet det fokus som kreves for å skape postiv vekst og vise oss tilliten verdig, sier Bredal.

30 millioner

I Norge har J.P. Chenet i en årrekke vært en av de store bestselgerne, og er nå Norges nest mest solgte vin, med 947 000 liter solgt fra januar til juli i år.

Sebastian Bredal, Master of Wine og medeier i Symposium Wines, er stolt overJ. P. Chenet vil tilføre Symposium Wines AS en omsetning på ca 30 mill NOK i 2012.

Arcus-Gruppen er i dag Norges største aktør på vin med en markedsandel på ca 17 %. Tilveksten av J. P. Chenet vil løfte andelen til ca 20 % på Vinmonopolet. Thomas Patay, direktør vin i Arcus, er svært fornøyd med overgangen.

-Vi er veldig tydelige på at vi ønsker vekst og overgangen til J. P. Chenet viser at vi lykkes i markedet. J. P. Chenet er kanskje verdens sterkeste merkevare på vin, og med vår sterke salgs- og markedsorganisasjon er jeg overbevist at vi skal skape ny vekst for merket i årene framover, avslutter Patay.

Dato for overgangen er satt til 1. januar 2012.

Som adressa.no tidligere har meldt mister altså Ekjord nå ett av sine sikreste kort i kampen om polkundene. J. P. Chenet, med den karakteristiske skjeve flaska og en populær boksvin, lå så sent som i 2009 på salgstoppen i Norge. I fjor ble det solgt 1,3 millioner liter Chenet-vin i Norge.

adressa.no fikk i forrige uke bekreftet at Ekjord fra nyttår ikke lenger skal ha agenturet for franske J. P. Chenet i Norge. Hvem som blir den nye agenten i Norge er imidlertid ikke kjent ennå.

Rundt 100 millioner

Ekjord har i mange år vært en av de største importørene i det norske markedet. Adresseavisen har tidligere skrevet at firmaet så sent som i 2007 omsatte for 283,1 millioner kroner. Dette tallet inkluderte imidlertid ca 180 millioner kroner i avgifter. Reell nettoomsetning dette året var altså rundt 100 millioner.

I fjor var dette falt til 72,9 millioner. Dette skyldes i hovedsak at Ekjord, som mange av de andre norske importørene, har opprettet flere importselskaper for å spre porteføljen sin. Omsetningen fordeles altså på flere selskaper, så omsetningen i morselskapet forteller ikke hele sannheten. For Ekjord AS klarte man å oppnå et solid overskudd, med et resultat før skatt på 8,5 millioner kroner.

J. P. Chenet er en familieeid vinprodusent fra Landiras, Frankrike. De produserer Cabernet, Merlot, Chardonnay, Cabernet Syrah, Merlot-Cabernet og forskjellige musserende viner. De er også kjent for sine spesielt kurvede flasker, som ble designet i 1991.

J. P. Chenet produseres av Grand Chais de France. For Ekjord utgjorde J P Chenet ca 60 prosent av omsetningen. jakten på en erstatter er i full gang!

 
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå