Vinmonopolet har brukt lang tid, mange år, på å bestemme seg for om innbyggerne i Trondheim fortjener tilgang på eksklusiv drikke. Nå er bestemmelsen tatt, og allerede før jul skal butikken på Valentinlyst være bygget om og rustet opp for sin nye status.

Flere pol vil være med

- Vi gjorde en grundig vurdering av alle butikkene i Trondheim før vi falt ned på Valentinlyst. Det var morsomt å oppleve at alle butikkene var interessert i å bli spesialpol, så det var spennende å foreta denne vurderingen, sier adm.dir. Kai Henriksen i Vinmonopolet.

Han forteller at bruk av mystery shopper, vurdering av servicenivået og en analyse av salgstallene gjorde at Valentinlyst ble valgt. Butikken er den i Trondheim med høyest gjennomsnittspris på solgte produkter.

«Utvidet distribusjon»

Trondheim får ikke en spesialbutikk tilsvarende de to store som Vinmonopolet allerede har, Vika i Oslo og Valkendorfsgate i Bergen. Henriksen bruker begrepet «utvidet distribusjon», som betyr at Valentinlyst kommer i samme kategori som butikkene i Sandefjord, Hamar, Sandnes og CC Vest i Oslo. Dette er butikker som i dag får tilgang på spesielle og eksklusive viner som Vinmonopolet kjøper inn i begrenset volum.

I nyhetsslippet av spesialvarer som er i Oslo og Bergen i dag, gjøres 75 av 207 produkter også tilgjengelig for butikkene med utvidet distribusjon.

Butikken i Sandefjord er brukt som modell for hvordan Valentinlyst skal fremstå etter ombyggingen. Da skal både svalrom og kjølerom på lageret være på plass