Relieffet dekker hele den slake veggen som måler ti meter. Gjenstandene inni betongklossene kommer i en rekke farger, og disse later til å være løselig sortert nettopp etter farge. Her og der kan man spore rekker av blått, rekker av rødt, rekker av grønt. Bakenfor veggen lyser det enkelte steder, slik at noen av gjenstandene trer frem på en vegg som ellers er betonggrå.

TEMA: Kunsten å se

Men når man nærmer seg verket, trer det frem forskjeller også i betong-støpen. Noen klosser er lyse og rene, andre er liksom skitnere og grovere. Noen klosser er nokså glatte, men med avtrykk av forskjellige enkle former og streker. På den ene siden ligner veggen et panel fra fremtiden - en klassisk science fiction-kulisse. På den andre siden påminner disse sporene i betongen om fossiler - noe urgammelt og mystisk.

De fargerike elementene har det til felles at de er laget av plast. Her begynner forskjellene mellom formene i betongens overflate og de innhyllede elementene å bli klare, foruten kontrasten mellom det som er gråhvitt og farget: De fabrikkproduserte gjenstandene fremstår glattere, stivere og mer strømlinjeformede enn de mer organiske avtrykkene rundt dem.

Vi står overfor et overveldende stort verk - en gjenstandsvegg som ruver over den forbipasserende - som blander innslag av fossiler og deler av forbrukssamfunnets restlager. Det er suggererende og spennende å se på. Det er vanskelig bare å gå forbi. Selv om verket nesten er tjue år gammelt, er det vanskelig å ikke sette det i sammenheng med de daglige rapportene fra nyhetene og de sosiale medier, som dokumenterer at havet er fullt av plast, at døde dyr er fylt av menneskeskrot, og hele fugle-øyer er dekket av syntetisk dritt.

I inngangen til Statens Hus stilles man bokstavelig talt til veggs. Hva står igjen etter oss? Hvilket avtrykk setter vi? Om vi skal forestille oss et fossilt avtrykk av vår egen samtid - vil det være en vegg av plast?

KAN SES: På den sørlige veggen i en av inngangene til Statens Hus i Trondheim, Prinsens gate 1a

KUNSTNER: Kjetil Ingvar Berge (f. 1957)

TIDLIGERE VERKER: Kjetil Ingvar Berge er utdannet både fra Slade School of Fine Art i London og Bergens  Kunsthåndverkskole.

Han arbeider med en rekke kunstneriske medier, deriblant video, fotografi, grafikk og skulptur i forskjellige materialer.

Organiske former går blant annet igjen i hans ofte fargesterke verker. Uttrykket kan beskrives som upolert eller som et spill på forskjellige materialers ulike overflater.

Han bruker ofte hverdagslige objekter i sin produksjon, og verkene hans er innkjøpt av både Museet for samtidskunst i Oslo og Arts Council England i London.

OM VERKET

«Sett i stein - ei samling

1996 - 2001»,

plastobjekter støpt i betongklosser, 10 x 2.5 meter (2001)