Noen av årsakene til det myldrende livet var at Trygdekassen holdt til i murgården til venstre, Kjøpmannsgata 42, at Trondheim Arbeidskontor lå i gården nedenfor, og at Vinmonopolet hadde et av sine utsalg ved siden av der igjen. I den høye hjørnegården var det ellers flere forretningslokaler med salg av varer som manufaktur, sengetøy og kjøkkenutstyr. Langt var det heller ikke etter en røyk, f.eks. Star sigaretter, som det ble reklamert for på e-verkets trafotårn for enden av Bakke bru. Prisen den gang var 10 stk. for 40 øre.

Vinmonopolet var solid til stede i denne delen av gata som eier av både nr. 44 (Knudzongården), der det i tillegg til arbeidskontoret ble leid ut til forsikringsselskapene Brage, Norden og Sigyn, og nr. 46 (Lundgreengården), der polutsalget lå. Nedenfor satt Margarinfabrikken Arild med to eiendommer, nr. 48 og nr. 50. Den første hadde nokså avvikende bebyggelse og var mot gata dominert av en kiosk i nasjonalromantisk stil, med Oscar Øiens frukt- og tobakksforretning. I dag har Olavshallen sin inngang der. I nr. 50 hadde margarinfabrikken kontorer og leide ellers ut til rederier og andre sjørelaterte firmaer. Maritimt var det også i den nederste gården i Kjøpmannsgata, der Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab administrerte sin omfattende virksomhet.

Les mange Før og nå her

Krysset Kjøpmannsgata/Olav Tryggvasons gate var et av byens travleste, med mye trafikk til og fra bryggene og havna, samt inn og ut av byen over Bakklandet og Bakke bru. I bryggene nedenfor brua hadde fiskegrossisten L.O. Hegstad og andre fiskefirmaer mottak og salg, her hadde Vinmonopolet sitt lager, det samme hadde firmaer som Hans Kr. Moe, papir, Andreas Moe, glassvarer, og Reidar Olsen, maling. Stadig var det varer som skulle bringes inn eller kjøres ut, og på slutten av 30-årene lå det an til enda større trafikk i dette området. Mange ville ha byens rutebilstasjon til nedre del av Kjøpmannsgata, der det ærverdige vertshuset Tavern og den gamle tollbua sto. Noen brygger ville trolig også gå med om denne planen skulle settes ut i livet.

Etter hvert satset kommunen i stedet på Leüthenhaven som rutebilstasjon, og bryggene nederst i Kjøpmannsgata fikk stå - inntil alle bortsett fra én brant ned til grunnen i 1967. Snart ble også den siste, Hegstadbrygga nærmest brua, revet og hele dette området ryddet til byggetomt. En tid var det aktuelt å bygge parkeringshus der de gamle bryggene hadde stått, før det endte med hotell, Royal Garden Hotel, i 1984.