To fotografier fra Lilleby med fem års mellomrom gir et godt bilde av nedbyggingen av Trondheim som industriby. Ikke minst i dette området, på Rønningsletta mellom Ladalen og jernbanen på Lilleby har mye av avindustrialiseringen skjedd. Sentralt i dette industriområdet lå smelteverket, etablert som Lilleby smelteverk i 1927 og drevet frem til 2002, de siste årene som en del av konsernet Fesil. I noen år etter var det planer om en videre drift med produksjon av solceller, før bedriften ble endelig nedlagt og det store fabrikkområdet omregulert til boligbygging.

Grunnlegger av Lilleby smelteverk var metallurgen, professor og rektor på NTH, Harald Pedersen, som var oppvokst i denne delen av byen, på eiendommen Sandstad i Ladeveien 5, nær Lilleby skole. I 1920-årene var det allerede etablert flere industribedrifter på Rønningsletta. En av disse var Nidaros Teglverk, som Harald Pedersen kjøpte i 1925 for å bygge sin fabrikk. Andre bedrifter i det samme området var Norsk Benfôrmelsfabrikk, Trondhjems Røkeri, A/S Norsk Staaltaugfabrik og Meierienes Fellesforretning, som produserte ståltanker og annet utstyr for meieriene.

Mange av de ansatte på de ulike fabrikkene hadde adresse til Rønningssletten, en klynge av tregårder som hadde vokst frem fra slutten av 1800-tallet. Som en del av denne tettbebyggelsen lå også Nidaros gård, som i 1834 var utskilt fra Rønningen (som ses på bakkekammen i bakgrunnen på 2018-bildet). I tillegg til industrien og boligene var Nationalbanen et markant innslag i dette lokalmiljøet. Banen var anlagt i 1926 av Sportsklubben National, som i stor grad var rekruttert fra den nærmeste bebyggelsen. Banen var i bruk til 1937, da den ble solgt til A/S Norsk Ståltrådtrekkeri, som bygde et fabrikkanlegg på deler av tomten. Den siste bedriften var en avlegger av «Ståltaugen», og det samme gjaldt fabrikken A/S Norsk Manillaindustri, som ble bygd i 1934.

Meierienes Fellesforretnings anlegg ble etter konkurs i 1929 solgt til bilfirmaet Gaden & Larsen A/S, som året etter åpnet landets største og mest moderne bilverksteder i lokalene, med adresse Stjørdalsveien 10. Der fortsatte bilhistorien frem til for få år siden, de siste årene under nye firmanavn, Gaden Wist og Kverneland Bil, før anlegget ble fraflyttet og revet til fordel for den nye boligbebyggelsen på Lilleby. Omtrent samtidig forsvant sporene etter både smelteverket og ståltaugfabrikken, og området lå snart like øde og tomt som den gang den åpne Rønningsletta gikk under navnet Dakota.

I dag er bare få minner igjen etter den gamle bebyggelsen på Lilleby. Men Harald Pedersens barndomshjem er bevart og gir tross alt visse assosiasjoner til byens tapte industrihistorie.

Her finner du flere bilder fra Trondheim før og nå