Men det er nokså minimalt, både med tanke på størrelse og antall motivelementer. På en litt skjev, men nokså glatt trekube står en hoggestabbe med en øks i seg. En fugl står ytterst på økseskaftet.

Nederst på kuben står det risset inn «APRIL». Våren kommer, fuglene kommer. Og her er fuglen på plass. For å sikre god og tørr ved til neste vinter bør trærne felles rundt påsketider, kanskje starten av april, og kappes til ved. Øksen og hoggestabben er her på plass - som påminner om at dette kun er én måned av mange måneder i en syklus. Slik settes dette isolerte verket i sammenheng med de øvrige månedsportrettene. Når vinteren kommer, trenger man ved, noe man bør tenke på allerede i april.

I det portretterte øyeblikket kan vi se for oss at øksens eier har tatt en pust i bakken - kanskje i et stadig varmere sollys? Våren sniker seg gradvis på, som en stille fugl som sitter der og vipper med stjerten.

Om man ser på hoggestabben, er den nesten blitt en kløyvd stubbe. Her har krefter vært i sving. Selv om øksen ikke er farlig eller truende i seg selv, kan den være svært så destruktiv. Men her har den blitt en fredelig og fin sittepinne for en liten fugl - et fredens symbol, mens isen smelter. Og ser ikke sokkelen også ut som en slags modell av en menneskebolig, med en inngangsdør nederst? På den lukkede kuben, oppe på taket, foregår det noe som menneskene ikke helt kan overskue.

Dette april-portrettet er like åpent og poetisk som det er avgrenset og konkret. Det er de store kreftene i de små bildene. Like store motsetninger i harmoni, som forsøket på å portrettere kalenderåret gjennom tolv miniatyrfigurer i tre.

KAN SES: Hele serien vises nå permanent, åpent for publikum, i konferansesenteret i Sparebank 1 SMN, Søndre gate 4, Trondheim.

KUNSTNER: Nils Aas (1933 - 2004)

TIDLIGERE VERKER: Nils Aas fra Inderøy er en betydelig kunstner i norsk kunsthistorie. Sin kunstfaglige utdannelse fikk han ved Statens kunstakademi (1959-62), men Aas ble allerede fra barnsben av godt kjent med forskjellige håndverkstradisjoner, deriblant treskjæring. Han har traktert en rekke verktøy og brukt et utall forskjellige materialer i sine skulpturer. Kanskje aller best kjent er han for sine

monumentale arbeider, deriblant Norges

beste kongeportrett: Haakon VII-statuen på

7. juni-plassen i Oslo fra 1972. (Dette siste er selvfølgelig undertegnedes personlige mening.) Aas var bemerkelsesverdig produktiv og aktiv gjennom hele sitt voksne liv.

Miniatyrserien «Tolv fortellinger» fra 2000 er blant hans høyest skattede arbeider og bærer i seg svært mange av Nils Aas’ karaktertrekk.

OM VERKET

«April»,

én av tolv skulpturer i bjørk og del av serien «Tolv fortellinger», som i miniatyrformat portretterer årets tolv måneder (2000)