Den tilskårne passepartouten gjør at det sorte fotoet og det hvite feltet samlet ligner et stort polaroidbilde, et hurtigfremkalt foto som kanskje først og fremst forbindes med snapshots fra hverdagsliv og fest, små fikserte øyeblikk fra hverdagen til folk flest.

Hva viser så fotografiet? Et mørklagt rom med en lysende tv-skjerm i sentrum. På skjermbildet ses en eldre mann i dress som ser inn i kamera, og bak hans venstre skulder et litt uklart bilde av en alvorlig mann med runde briller. Den eldre mannen ligner et nyhetsanker som alvorstynget forteller noe om mannen på bildet bak seg. Under fotografiet står det i sort håndskrift: «And that´s the way it is, Tuesday, December ninth».

Den eldre mannen er Walter Cronkite. Han var en av sin tids største mediepersonligheter og USAs fremste nyhetsanker og reporter. På 1960- og 70-tallet ble han ofte omtalt som the most trusted man in America. Datoen det refereres til, 9. desember 1980, er dagen etter at det tidligere Beatles-medlemmet og ikonet John Lennon ble myrdet i New York. Dette er dagen da nyheten spredte seg ut over verden.

Walter Cronkite ble blant annet kjent for sin faste avslutningslinje «And that's the way it is» etterfulgt av dagens dato. Hva sier denne setningen? Den konstaterer tingenes tilstand, slik er verden akkurat nå! Slik kommuniserer også fotografiet, det forteller om hvordan akkurat dét stedet så ut akkurat da. I dette tilfellet: Verden! Men akkurat som en nyhetssending, akkurat som et fotografi, akkurat som en påstand som slår fast at slik er verden, vil det alltid finnes et alternativ, en annen historie som betyr noe annet for andre et annet sted.

Bypåske? Her finner du en kunstløype for alle som foretrekker asfalt i påsken!

Men her er alt annet strippet vekk: Her har man kun den lysende tv-skjermen å feste blikket på - og the most trusted man in America. Dette er sannheten man har å forholde seg til. Og slik fungerer også mediene. De formidler «sannhet» og «fakta», ofte på et nesten altoppslukende vis. Fotoet sier kanskje aller mest om medienes makt til å velge hva som er viktig og hvem som er viktige? Og om fotografiets kraft til å fange historiske hendelser? Alt forent i et mørkt rom av en fotograf, som vil vise verden slik han så den - akkurat da.