- Vi kjenner godt til fenomenet og registrerer at det bare den siste tiden er opprettet flere grupper på Facebook som tilbyr det vi mener er pirat-tjenester. Vi så ikke så mørkt på det før, men nå har det blitt veldig organisert, sier Nilsen (bildet).

Den største gruppen har i skrivende stund passert over 13 000 medlemmer, og har et jevnt tilsig på mellom 100 og 500 medlemmer i uka. Her møtes sjåfører og passasjerer.

- Jeg kan si med 1000 prosent sikkerhet at disse ikke kjører rundt på hverandre gratis. Disse gutta sitter igjen med en stor fortjeneste uten krav til noe vandel, kjøretøy, økonomi, taksameter eller utdanning. Dette er rene svarte penger. Lekkasje fra næringa er én ting, men den sosiale aksepten for dette er verre. Sterke personligheter i politikken er unnvikende og politiet gjør ikke nok, spesielt ikke i Trondheim. Her burde man gått inn og stengt gruppene og gjort preventive tiltak. Når det er over 20 000 medlemmer i slike grupper så truer det taxinæringen i hele regionen, mener Nilsen.

Torkjell Rendal, politioverbetjent og seksjonsleder ved Sør-Trøndelag politidistrikt, er enig i at noe av virksomheten rammes av lovverket, men at det samtidig er vanskelig å være bombastisk.

- Jeg har drøftet dette med jurister og mye av dette er i grenseland. Kjører man på hverandre annenhver gang, folk man kjenner og deler på bensinpenger er det jo greit, men i det sekundet man sitter igjen med vederlag, er det ulovlig. Jeg har forståelse for at taxinæringa reagerer.

Rendal bekrefter at de følger med på gruppene og at de kan ta stikkprøvekontroller. Han advarer mot at pirattaxivirksomhet har ført til overgrep, derfor skal folk unngå å kjøre med tilfeldige man ikke kjenner. Samtidig har «kompiskjøringa» en positiv bieffekt, ifølge politiet.

- Vi ser at byen tømmes raskere på nettene i helgene, og det er en fordel ordensmessig. Det er også på mange måter tryggere dersom man kjører med folk man kjenner.