Museumsbesøket i Stuttgart er en spennende reise i tid.

Se stort bildegalleri fra Mercedes-Benz Museum i Stuttgart her

Selv den som er under middels interessert i bil, må bli imponert over hvordan tyskerne har bygd opp Mercedes-Benz-museet.

Nær 50 meter høyt og med en uvanlig fasong, er det ikke mye på utsiden som minner om et museum. Utstillingen ser du ikke før du går ut av den futuristiske heisen som har tatt deg opp til niende etasje.

Litt kjedelig til å begynne med, for her står jo bare en liten trebåt med motor fra 1800-tallet og en kopi av den aller første bilen Karl Friedrich Benz bygget.

Men vent, hva er dette? Daimler Reitwagen fra 1885. Benz jobbet jo sammen med Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach, og de to sistnevnte testet for mer enn 130 år siden verdens første motorsykkel. Ikke nok med det, de mente den hadde en «kleinen schnellaufenden Verbrennungsmotor». Med 12 km/t, var den trolig «schnell» nok i 1885.

MERCEDESSTRASSE 100: Legg inn Mercedesstrasse 100 på GPS'n, så kommer du hit til Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Doppelphaeton

Museumsgulvet skrår svakt, og du vandrer sakte i en stor sirkel ned mot åttende etasje. Etter hvert som du passerer de aller første bilmodellene verden fikk se, glir du inn i 1900-tallet.

Og nå må du bare gni deg i øynene. Mercedesmodellene fra de første ti årene av 1900-tallet er bare utrolige.

Mercedes 75 PS Doppelphaeton er jo bare helt nydelig. Den sekssylindrede motoren på 10180 ccm leverte 75 Hk, og toppfarten var 95 kilometer i timen. Og den ble produsert så tidlig som i 1908.

Popemobilen

Eller hva med en 1904-modell Mercedes-Simplex 60 PS Reiselimousine?

Samlingen på mercedesmuseet er mildt sagt imponerende. 1939 MB 320 Stromlinien-Limousine, en uvanlig 1938 MB O 10000 mobilt postkontor brukt i Østerrike eller en 1955 300 L Cupé. Brannbil, Popemobilen og racerbilen W 196 R fra 1955.

Vi kan ikke ramse opp alle bilene, for det er 160 ulike biler og 1500 gjenstander utstilt. Skal du til Tyskland i ferien, bør du sette av et par timer til dette MB-museet. Har du riktig dilla på bil, vet du sikkert at også Porsche har sitt museum i Stuttgart.

PS Roadster: 1926-modell MB 24/100/140 PS Roadster.Kun 1080 slike ble produsert, seks sylindre 6246 kubikk og 140 Hk. Toppfart var 120 km/t.

I forrige utgave av Adresseavisens bilmagasin fortalte vi om teknikkmuseene i Sinsheim og Speyer, som er en kort kjøretur nord for Stuttgart.

Blir ikke dette nok, kan du jo legge kursen til BMWs museum i München eller VWs museum i Wolfsburg.

Du kan like godt sette av hele sommerferien til de tyske museene.

Aids

Mercedes-Benz-museets folk har gjort et genialt grep i sin utstilling. Når du vandrer nedover etasjene og ser bilene bli mer og mer moderne, kan du hele tiden snu deg mot ytterveggen. Her henger en egen utstilling som forteller hva som skjedde i verden da bilmodellene ble lansert.

Verdenskrigene er der, Charles Lindbergh er med, og det fortelles om raseopptøyer i USA.

- Hei sann, der er jo en slik 280 SE som naboen hadde på 80-tallet. Og hva var de store nyhetene den gang? PC og AIDS! Er det virkelig ikke lenger siden?

Mercedesfolkene opplyser at den korte museumsturen er på 1500 meter, mens de ivrigste gjestene tilbakelegger fem kilometer i museet.

Er bilinteressen og kondisjonen god nok, kan du rusle noen meter bort til nærmeste Mercedes-forhandler. 130 ulike MB-modeller fordelt på 9000 kvadratmeter gulvflate kan de skryte av her.

Rekker du ikke å se på de 130 nybilene som står til salgs, kan du jo bare vente 10-15 år. Da står de kanskje på museet, de også.

Imponerende skue: Oversiktsbilde fra nærmeste Mercedes-Benz -forhandler i Stuttgart.