En talisman er en lykkeamulett eller et objekt med magiske egenskaper. Sjefene i Renault har nok med rette hatt stor tro på at den nye bilmodellen skal bli en suksess når de valgte navnet.

Selv om den er en helt ny modell, kan man kalle den en slags etterfølger den utgåtte modellen Laguna. Med Talisman har Renault utvilsomt lyktes bedre med designet. Talisman er en lang stasjonsvogn, men rene linjer gir et stilsikkert uttrykk. Den er cirka 10 centimeter lengre enn Volkswagen Passat og like lang som Ford Mondeo. Selv om Mondeo er like lang har Talisman 47 liter mer bagasjeromsplass med sine 572 liter. Her er det faktisk minstemann Passat som er den store vinneren med sine 650 liter.

Solid, men ikke luksuriøs

Som seg hør og bør i en romslig stasjonsvogn er det god plass til voksne både foran og bak, men ikke best i klassen.

Setene i testbilen er i delskinn og ganske komfortable. Massasjefunksjonen forteller at komforten har vært et viktig element i planleggingen av denne bilen. Interiøret som helhet heller mer i retning ordinært enn luksuriøst. Selv om enkelte aluminiumsdetaljer løfter kvalitetsfølelsen, er ikke dette i premiumklassen.

Det mest iøynefallende med interiøret i Talisman er multimedieskjermen som står på høykant. Det er mye som tyder på at Renault har latt seg inspirere av Tesla, og flere burde følge etter. Skjermen ser større ut enn den er takket være ramma rundt, men det hele er pent og gjennomført. Jo høyere utstyrsnivå man velger på bilen, jo større skjerm får man.

Fem motorvalg

Styringen er godt balansert, det er verken særlig under- eller overstyring å spore. Testbilen har Renaults EDC automatgirkasse med dobbelclutch, og den gjør jobben på høyde med automatkassene hos sine dyrere konkurrenter.

Testbilen er utstyrt med en 130-hesters diesel-motor, men fås både med en på 110 og en på 160 hestekrefter. 130-hesteren føles tilstrekkelig, og dreiemomentet på 320 Nm er slett ikke verst. 110-hesteren høres på papiret litt svak ut. I tillegg kommer to bensinmotorer på henholdsvis 150 og 200 hestekrefter.

Innstegsmodellen med 110 hestekrefter og manuelt gir er eneste variant tilgjengelig med det billigste utstyrsnivået, og koster kun 305 000 kroner. Det er ikke en bil ribbet for utstyr, men skal den tåle sammenligning med dyrere konkurrenter må man åpne lommeboka og gå for et av de høyere utstyrsnivåene.

Fås med firehjulsstyring

Renault har også ekstravalg man ikke finner hos konkurrentene i denne klassen: Firehjulssvinging skal bidra til stabilitet i svingingen og kortere sving-radius. Dette var imidlertid ikke vår testbil utstyrt med.

Det er lite å sette minustegn ved, men girvelgeren på testbilen er i overkant hard å bevege. Likevel er dette kun en detalj som går seg til med tilvenning, og med automatgir flytter du ikke girvelgeren mange ganger på en tur.

Gjennomsnittsforbruket på vår testkjøring lå på 0,58 liter per mil. Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er på 0,4 liter, noe som er bra uten å være klasseledende.

Når vi snakker om en splitter ny modell er det fremtidige verditapet et lite usikkerhetsmoment. Selv om prisen er gunstig i forhold til flere av de etablerte folkefavorittene er det lekkert eksteriør og muligheten til å velge annet enn naboen som er Talismans største magiske egenskap.