(Dette er sakset fra Norsk Tempoklubb) Øglænd begynte i det små med å produsere motorsykler allerede i 1931. Det hele startet med at firmaet fikk enerett på Fichtel & Sachs sin nye oppfinnelse, den genialt konstruerte bensinmotoren for lettvekter motorsykler. De første var på 74 ccm og var beregnet til å monteres i sykkelrammer, eller rettere sagt forsterkede sykkelrammer. De første lettvekter-motorsyklene som ble levert, ble bygget av deler som ble importert fra Tyskland. Men etter et par år begynte Øglænd selv å lage rammene og da kom også den etter hvert så kjente Sachs 98 ccm motoren. Motorsyklene tok i tiden frem mot annen verdenskrig mer og mer form av motorsykkel og forlot det typiske tråsykkel utseende. Under planleggingen av 1940-sesongen hadde man satset stort og kunne tilby motorsykler med motorer både fra den tyske Sachs fabrikken og fra den engelske Villiers fabrikken. Men så kom krigen og stort sett all motorsykkel- produksjon ble lagt på is. Under krigen ble det kun produsere en eneste Tempo-modell, nemlig en transportsykkel utstyrt med en norskbygget elektromotor.

Motorsykler

Tempo-eksport

Mopeder fra 1953

Slutten