Provoserte: Hva var det med Arild Nyquist som til de grader provoserte den borgerlige moralen? Ble det for eksempel for vilt å leie en kranbil på Universitetsplassen og la seg heise opp i stropp tredve meter til værs og «slippe» den nye skiva si? Foto: NTB Scanpix Foto: Foto: NTB Scanpix

Arild Nyquist Anmelderen velger seg: I sommer har vi utfordret våre faste bokanmeldere til å skrive om en bok de forbinder med sommerlesning og som betyr noe helt spesielt for dem. I dag er det Stein Rolls tur.

Det er ei bok som har vært med på plenty hytteturer og høytlesning ute i sommerskauen, sammen med kompiser og ungene våre.

Tolv år før den tid kunne dikter Arild ha blitt stedt litterært til hvile av journalister og politikere. Da diktsamlingen «Nå er det jul igjen og andre dikt» kom ut i 1972 på Pax forlag, ble litteratur- og teateranmelder Bjørg Jønsson i VG så provosert at hun over en hel side fikk herje med forfatteren under overskriften: «Fei søppelet vekk!» Da kortdiktet «Studinene i solen sitter. Jeg tenker på runde fitter.» ble lest opp i Stortinget til skrekk og advarsel om hva penger til støtteordninger kunne føre med seg, tenkte mange at dette tåler ikke Nyquist. Forfatteren fikk tilsendt brukt toalettpapir i posten og øl slengt i fjeset på lokalpuben. Kommunestyret i Stamsund, Lofoten var usikker på om Nyquist var egnet til å være lærer.

Les om: Vigdis Moe Skarstein, Fartein Horgar, Ørjan Greiff Johnsen og Maria Årolilja Røs sommerfavorittbøker her

Men naivisten, melankolikeren, jubelsangeren, formingslæreren, romanforfatteren, den folkelige dikteren lot seg ikke knekke. Fram til sin død har dikter Arild beriket oss med over femti bøker i alle sjangre og ti lp-plater, to nyutgitt på cd.

Jeg var så heldig å få oppleve en stappfull storsal i Samfundet i oktober 1982 med bandet Arild Nyquist & familien Baluber hvor han sang/messet som en norsk Tom Waits «Fattern elska rødvin ...», sangen/diktet som to år senere skulle dukke opp i et kjært eie, sommerboken «Mr. Balubers trompet».

Fatter'n elska Mozart

og mutter'n Rolling Stones

fatter'n elska plukkfisk

og mutter'n vannmelon.

Fatter'n elska rødvin

og mutter'n akevitt

fatter'n elska system

og mutter'n rot og dritt.

Ofte var det leven

og ofte var det bråk

og mutter'n sa til fatter'n

finn deg en annen kåk.

Ja, ofte var det leven

og ofte gikk det vilt

og fatter'n sa til mutter'n

i morra blir vi skilt.

Så dro de fra hverandre

en vakker dag i mai

de skiltes ut på trappa

og sa bay bay bay.

Men fatter'n elska mutter'n

og mutter'n fatter'n min

så de snudde neri porten

med hvert sitt snåle grin.

Nå bor de hos hverandre

i samme jævla kåk

og fatter'n elsker rødgrøt

og ofte blir det bråk.

Ja, nå bor de hos hverandre

i samme jævla kåk

og mutter'n elsker Beatles

og ofte blir det bråk

Men fatter'n elsker mutter'n

og mutter'n fatter'n min

så de rusler gjennom livet

med akevitt og vin.

Hva var det med Arild Nyquist som til de grader provoserte den borgerlige moralen, ja, til og med en dikterhøvding som Johan Borgen vendte tommelen ned i Dagbladet? Jeg har ikke noe entydig svar, men den direkte henvendelsen til leseren, enkle tanker og ærlige følelser som mange mente ikke burde bli skrevet og utgitt – var det ikke poetisk nok? Å prise lykken over en kald pils, å beundre vakre damer, ble det for drøyt å skrive om en fiktiv rusletur med statsminister Per Borten og kong Olav, ble det for vilt å leie en kranbil på Universitetsplassen og la seg heise opp i stropp tredve meter til værs og «slippe» den nye skiva si? Dikter Jan Erik Vold setter dikter Arild nesten like høyt som Alf Prøysen i all sin vidunderlige folkelighet. Jeg må bare ha med et dikt til fra sommerboken over alle sommerbøker, «Jeg liker meg her i verden».

Jeg liker meg her i verden

med alt det rare som fins

liker å rusle i byen

og kikke på nydelig kvinds.

Liker å suge på iskrem

daffe opp Karl Johan

med isen tett foran kjeften

og være en gutt i en mann.

Jeg liker å høste epler

med håv på en kjempelang stang

røkke forsiktig i håven

og tenke på at jeg er på slang.

Ja, jeg liker meg her i verden

selv om det kan være litt trist

men det er bedre å rusle her oppe

enn å være en død Nyquist.

Jeg liker å rusle i skauen

under store, susende trær

og putte sopp i kørja

og røde og blå bær.

Jeg liker å sitte på bredden

med stang og knallrød dupp

og se på den vesle duppen

som plutselig sier svupp!

Jeg liker å skjenke opp ølet

høre det klukke i glass

og tømme det ned i magen

hvor det fremdeles er plenty plass.

Ja, jeg liker meg her i verden

selv om det kan være litt trist

men det er bedre å rusle her oppe

enn å være en død Nyquist.

Arild Nyquist ble ikke så gammel, bare 67 år. Tretten dager før sin død i desember 2004 hadde han diktopplesning i en stappfull Café Mono i Oslo. Jan Erik Vold skrev i etterordet av Samlede dikt (som nå finnes i billig pocket på nesten fire hundre sider!): «Arild fikk hele salen til å vri seg av latter. Det var en enorm opplesning, helt magisk. Og jeg vet at Arild var lykkelig den kvelden.»

Hvor mange forfattere kjenner du som kunne finne på å lage ren magi, bare i kraft av seg selv?