Adresseavisen mener

Et tap for mange at hurtigruta ikke går

Fra slutten av oktober forsvinner hurtigruta fra alle havner sør for Bodø. Vi håper dette er en unntakstilstand som ikke vil vare lenge.

Hurtigruteskipet MS «Finnmarken» ligger til kai i Trondheim på grunn av koronakrisen.  Foto: Adressa.no - tipser

Saken oppdateres.

Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes og tilbake har enorm betydning for folk langs hele strekningen. Det var derfor en nedslående nyhet samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) la fram i forrige uke. Departementet har bestemt at om kort tid skal rederiet Hurtigruten bare seile med to skip langs kysten, og det blir ingen anløp sør for Bodø. Koronakrisen og reiserestriksjonene er årsaken.

Vi forstår at det i en periode er nødvendig å redusere virksomheten. Det er også riktig av regjeringen å prioritere rutene lengst nord, der behovet for hurtigruta er aller størst. Men Helgeland blir hardt rammet. Brønnøysund, Sandnessjøen, Nesna og Ørnes mister inntil videre det som bokstavelig talt er et ankerfeste i hverdagen. Det samme gjelder Rørvik og Trondheim og ni andre havner lenger sør.

«Ordningen gjelder til noe annet er bestemt», er den uforpliktende formuleringen i pressemeldingen fra departementet. De burde heller lovet at skipene skal tilbake til normal drift så snart det er økonomisk forsvarlig.

Regjeringen må ta hensyn til at hurtigruta har stor betydning for næringslivet langs kysten. Det er penger å spare på å redusere driften, men det fører også til at penger går tapt, siden anløpene har store, økonomiske ringvirkninger. Og infrastrukturen står der også når skipene ikke går. Både lån, forsikringer og nødvendig vedlikehold koster penger.

LES OGSÅ LESERINLEGGETR: Nord-Norge trenger den mest, mener departementet

Havnedirektør Asle Andersen i Rørvik skriver dessuten i et leserinnlegg i Trønder-Avisa at de nye rutene vil føre til at mye gods blir flyttet fra sjø til lastebil – stikk i strid med vedtatt klimapolitikk. Han minner også om at staten ikke betaler Hurtigruten for å drive cruisetrafikk, men for gods- og passasjertrafikk langs kysten.

Både koronakrisa og den generelle samfunnsutviklingen kan føre til at vi endrer reisevanene våre i tida som kommer. Alt tyder likevel på at hurtigruta blir svært viktig i mange år. Derfor må Hurtigruten tilbake til normal drift så snart som mulig.

På forsiden nå