Adresseavisen mener

Flere barn må kunne svømme

Hvert år drukner 100 mennesker i Norge. Det er godt over snittet for drukningsulykker i EU. Nå er håpet at en grundigere svømmeopplæring i skolen vil gjøre flere barn svømmedyktige.

Teisendammen: Bilder til værsak om sensommervarmen. Foto: MARIANN DYBDAHL, Adresseavisen  Foto: Mariann Dybdahl

Saken oppdateres.

Hver sommer, når varmen endelig slår til og folk strømmer til strendene, skjer det baderelaterte drukningsulykker. Seks personer døde i forbindelse med bading juni. Det er mange flere enn i samme måned de tre foregående årene. Det er en dyster statistikk i forkant av toppmåneden for drukning, nemlig juli.

LES OGSÅ: Ni menn druknet i mai

Drukning kan skyldes ulykker knyttet til ferdsel i båt, sykdom eller uhell under bading. Men det skyldes også at mange ikke kan eller er gode nok til å svømme. Norske barn er dårligst i Norden. Derfor har svømmedyktighet blitt et tydeligere mål i den nye læreplanen for kroppsøvingsfaget som trer i kraft i høst. Ett av målene er at alle elever etter 4. trinn skal kunne svømme 100 meter på magen. Elevene skal også lære livberging og selvberging utendørs – ikke bare i et innendørs basseng. Å trene der hvor drukningsulykkene faktisk skjer, er klokt. Drukning skjer oftest mindre enn tre meter fra en redningsmulighet som båt, brygge eller land.

Det er på høy tid med en mer målretta svømmeopplæring. En kartlegging i 2018 fra Høyskolen Innlandet viste at bare drøyt halvparten av tiendeklassingene var svømmedyktige. Når vi ser mylderet av ungdommer som strømmer til strendene i sommervarmen, er dette dårlige tall. Skikkelig opplæring krever at skolen har ressurser og tilgang til svømmehall. Sånn er det ikke i alle kommuner. Ap mener regjeringen ikke gjør nok for svømmeopplæringen, men partiets forslag til en nasjonal handlingsplan har blitt nedstemt i Stortinget. Samtidig er det ikke alltid øremerkede midler som er avgjørende. Adresseavisen skrev i fjor om at barnehagebarn i Trondheim fikk tilbud om gratis svømmekurs, men flere hundre plasser ble stående ubrukt. Økt oppmerksomhet, en ny læreplan, en spisset opplæring av lærere og foreldrenes innsats, bør føre til at flere barn lærer seg en så livsviktig ferdighet i tidlig alder.

Midtnorsk debatt: Les flere av Adresseavisens lederartikler her

På forsiden nå