Debatt

Jeg brukte åtte liter spylervæske mellom Melhus og Storlien, og alle dråper gikk med på norsk side

«Jeg er så forferdelig lei av dette saltet på veiene» skriver Knut Erik Grødal i dette debattinnlegget.

Veisalting: «Det ødelegger bilen min, det ødelegger sikten for meg, det ødelegger naturen, det dreper dyr. Alt bunner i at salt dreper!», skriver Knut Erik Grødal.  

Saken oppdateres.

Jeg var i Åre i helga. Kjørte fra Melhus. I løpet av turen brukte jeg åtte liter spylervæske. Åtte – 8 – liter?!

Og alle dråper gikk med innenfor den norske grensa (Melhus-Storlien tur/retur).

På strekningen Storlien-Åre tur/retur hadde jeg ikke behov for å bruke noe. Og selv om det var is og snø på veien kunne jeg fint holde fartsgrensen.

Hvorfor? Jo! SALTET!

Les også debattinnlegget: Min kone talte hele 119 motgående vogntog på 19 mil smal og svingete vei

Les også: Salter for å dempe veistøvet

Sverige bruker mindre

I Sverige bruker de mye mindre salt på veiene, og det er absolutt ikke verre å kjøre piggfritt der.

Hva er det med at vi i Norge på død og liv skal ha sommerføre på vinteren? Kan vi ikke kjøre bil i Norge?

Salting skaper et farlig belegg på dekk, som utgjør den store forskjellen i friksjon i forhold til usaltet vei. Snøfall kombinert med saltet kjørebane skaper en farlig slaps.

Saltet gir korrosjon på biler, noe som ikke bare reduserer bilenes verdi og lange levetid, men hovedsakelig påvirker bremsesystemet på en negativ måte.

Saltet er en miljøgift. Saltet påvirker også ulike byggverk (bruer, tunneler) på en svært negativ måte.

Les også debattinnlegget: Jeg er kommunens eldreomsorg. Alt du hører er sant. Hver kveld hører jeg gråt i korridorene


Foredelene med usaltet vei

Fordelene ved usaltede veier: Sjåfører er forberedt på at det er glatt. Det er mye lettere å lese føreforholdet på en usaltet vei. Det blir ikke noe klebrig belegg på dekkene. Meget god belysning i mørket. Godt miljø for bilen og bilens sikkerhetsutstyr.

Men det er kanskje ikke rart at det saltes så mye: Økt inntekt til staten gjennom salg at spylervæske. Økt inntekt til staten gjennom større utgifter hos verksteder. Økt inntekt til staten gjennom salg av bilvask.

Alt bunner i økte inntekter til staten, ikke økt sikkerhet for bilisten. For det er ikke farlig å kjøre på vinterføre når man vet hvordan det er å kjøre på vinterføre.

Jeg er så forferdelig lei av dette saltet på veiene. Det ødelegger bilen min, det ødelegger sikten for meg, det ødelegger naturen, det dreper dyr.

Alt bunner i at salt dreper! Stopp saltingen av veiene våre, nå!

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

På forsiden nå