Nå går det riktig vei for Gråkallen vinterpark. Barnebarna venter spent

Utvklingen i Gråkallen skjermer de mest verneverdige områdene, skriver Ola Moe i dette debattinnlegget.

GRÅKALLEN: Utviklingen i planene om Gråkallen vinterpark i Bymarka skjermer de mest verneverdige områdene nord for Nordrenna, mener Ordet Fritt-skribenten.   Foto: Richard Sagen

Saken oppdateres.

Adressas oppslag fredag 23.03 viser en riktig utvikling da den skjermer de mest verneverdige områdene nord for Nordrenna. Anlegget blir mer håndterlig økonomisk og kan dermed kanskje driftes slik at det blir rimeligere å bruke. Parkering ved kapellet sparer mer av marka og reduserer kostnader.

LES OGSÅ: Kleiva skitrekk på Gråkallen åpnet for drift igjen denne vinteren.

Vi er flere som ved mange anledninger har foreslått en tilpassing i denne retningen, men vi har kommet litt i skvis mellom tilhengere og absolutte motstandere.

Fremdeles gjenstår et par problemer: 1. Bunnstasjonen ligger for nær Kobberdammen. 2. Transportheisen og traseen fra kapellet ned til bunnstasjonen ødelegger en viktig akse i marka opp fra Kobberdammen – og den er sannsynligvis unødvendig. 3. Familier som bare skal bruke barneheisen har etter planen svært begrenset parkeringsmulighet.

LES OGSÅ: Politikerne mener Gråkallen vinterpark er for kravstore

Med noen ytterligere justeringer kan dette løses – og ikke minst – redusere kostnadene ytterligere. Bunnstasjonen kan trekkes litt mer opp i terrenget (50 meter) og noe lenger sørøst. Det gir faktisk også muligheter for å få bedre nedfarter. Da må en ha et driftsareal på toppen til boder, verksted, scootere osv.

Med parkering ved kapellet kan en kjøre ned til bunnstasjonen. Ved avsluttet treningsøkt tar en hovedheisen til toppen og kjører den gamle akebakken ned til kapellet.

ADRESSEAVISEN MENER: Ikke vinterpark for enhver pris

Kanskje ligger det en tilleggsmulighet i unnarennet til den gamle Fjellseter-hoppbakken. Da trengs ingen transportheis.


En kan legge til rette for noe utvidet parkering (evt. bare vinterparkering) på lille Gråkallen. Da minskes også behovet for transportheis fra Fjellseter og en legger bedre til rette for familier som bare skal bruke barneheisen.

Nå er det endelig kommet en bevegelse i planene som gjør at kommunen bør gå inn i et samarbeid slik at en så raskt som mulig får et praktisk bynært anlegg.

LES OGSÅ: Nå kan du igjen ta skiheis opp mot Gråkallen

Jeg har to barnebarn som venter spent. Vi kan ikke regne med at værgudene er så gavmilde at gamle Kleiva kan brukes hvert år.


Hør våre kommentatorer snakke om Sylvi Listhaug, mistillitsforslag og beklagelser

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå